جایزه‌ی زنان شجاع سال ۲۰۲۰ امریکا به هفت زن جان‌باخته‌ی افغانستانی داده می‌شود

صبح کابل
جایزه‌ی زنان شجاع سال ۲۰۲۰ امریکا به هفت زن جان‌باخته‌ی افغانستانی داده می‌شود

وزارت خارجه‌ی امریکا، اعلام کرده است که جایزه‌ی زنان شجاع سال ۲۰۲۰ این کشور به هفت زن افغانستانی که در جریان کار برای جامعه‌ی شان جان خود را از دست دادند، اهد می‌شود.

قرار است مراسم اهدای جوایز زنان شجاع سال ۲۰۲۰ میلادی، تا سه روز دیگر به گونه‌ی مجازی برگزار شود. این جایزه، همه‌ساله به زنانی داده می‌شود که عملکردهای استثنایی در راستای حمایت از صلح، عدالت، حقوق بشر ، برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان نشان داده‌اند و اکثرا در این راه قربانی شده‌اند.

در خبرنامه وزارت خارجه‌ی امریکا امریکا آمده است که فاطمه خلیل، کارمند پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر، جنرال شرمیلا فروغ، رییس پیشین جندر در ریاست امنیت ملی، مریم نورزاد، قابله، فاطمه رجبی، افسر پیشین پولیس در غزنی، فرشته، افسر پیشین زندان‌ها، ملاله میوند، گوینده‌ی پیشین تلویزیون انعکاس وفرشته کوهستانی، فعال پیشین مدنی، هفت زنی استند که در سال ۲۰۲۰ جان باختند، برنده‌ی این جایزه شناخته شدند.

گفتنی است که در کنار ۷ زن از افغانستانی، زنانی از کشورهای بلاروس، برما، کامرون، چین، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کانگو، گواتامولا، ایران، نیپال، سومالیا، اسپانیا، سریلانکا، ترکیه و ونزویلا نیز شامل اند و قرار است این جایزه را به‌دست بیاورند.

این در حالی است که وزارت خارجه‌ی امریکا از سال ۲۰۰۷ میلادی به این‌سو، همه‌ساله این جایزه برای زنان پیشتاز اهدا می‌کند. از آن زمان تا اکنون بیش از ۱۵۵ زن از بیش از ۷۵ کشور جهان برنده‌ی این جایزه شدند.