بی‌جا شدن بیش از ۴۰۰۰ خانواده در جنگ‌های تخار

عبدالرازق اختیاربیگ
بی‌جا شدن بیش از ۴۰۰۰ خانواده در جنگ‌های تخار

درگیری‌های اخیر میان نیروهای امنیتی و طالبان در شماری از ولسوالی‌های ولایت تخار، سبب آواره شدن بیش از ۴هزار خانواده از خانه‌های شان شده است.

مسؤولان محلی تخار می‌گویند، آواره‌های جنگ با مشکلات فراوانی از ناحیه‌ی مواد غذایی و سرپناه روبه‌ر‌و استند و به علت نامنی در شاهراه‌ها، نهاد‌های امداد‌رسان موفق به فرستادن کمک به این ولایت نشده ‌اند.

حمیدالله، ساکن ولسوالی خواجه‌غار که دو روز پیش، به اثر شدت حملات طالبان به شهر تالقان آواره شده است و اکنون در کمپ «دشتِ‌رباط» به سر می‌برد، می‌گوید که در چند روز گذشته، درگیری‌های سنگینی در روستای آنان که در نزدیکی مرکز خواجه‌غار قرار دارد صورت گرفت و خانه‌های زیادی ویران و مردمان زیادی آواره شدند.

او می‌افزاید که تنها توانسته است خانواده‌اش را از کشته شدن نجات دهد و تمام دار و ندار زندگی‌اش را جا گذاشته و بیرون شده است.

مقام‌های محلی ولایت تخار می‌گویند که جنگ‌های اخیر، سبب بی‌جا شدن بیش از ۴ هزار خانواده از ولسوالی‌های ینگی‌قلعه، خواجه‌غار و درقد به تالقان مرکز ولایت تخار شده است.

جواد هجری، سخنگوی والی تخار، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گویدکه ریاست‌های مهاجرین و مبارزه با حوادث طبیعی، تا کنون حدود ۴ هزار خانواده‌ی بی‌جاشده را شناسایی کرده ‌اند و همچنان آمارگیری از این خانواده‌ها ادامه دارد.

آقای هجری می‌افزاید، حدود یک هزار و ۵۰۰ خانواده‌‌ی بی‌جاشده، در منطقه‌ی «دشت‌رباط» شهر تالقان جابه‌جا شده اند و برای آنان کمک‌های فوری لازم صورت گرفته است.

به گفته‌ی هجری، تلاش‌ها برای امدادرسانی از طریق نهادهای امدادرسان ملی و بین‌المللی برای خانواده‌های دیگر نیز ادامه دارد.

در همین حال، اعضای شورای ولایتی تخار می‌گویند، تا هنوز کمک‌های لازم و قناعت‌بخشی برای بی‌جاشده‌ها صورت نگرفته است.

محمد اعظم افضلی، منشی شورای ولایتی تخار، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید، ناامنی در شاهراه‌های این ولایت، سبب شده است که نهادهای امدادرسان نتوانند کمک‌های شان را از ولایت‌های همجوار و مرکز کشور به شهر تالقان انتقال دهند.

این عضو شورای ولایتی تخار می‌افزاید، همچنان شمار زیادی از خانواده‌های دیگر نیز از ولسوالی‌های جنگ‌زده‌ی این ولایت در حال فرار استند.

به گفته‌ی او در ولسوالی‌های خواجه‌غار، بهارک و دشت‌قلعه درگیری‌ها ادامه دارد و بخش‌های بزرگی از این ولسوالی‌ها به دست طالبان سقوط کرده است و همچنان راه مواصلاتی این ولسوالی‌ها از سوی طالبان مسدود شده است.

وی، هشدار می‌دهد، در صورتی که حملات طالبان عقب زده نشود، شهر تالقان شاهد هزاران خانواده‌ی بی‌جاشده خواهد بود که رسیدگی به آنان از توان حکومت بیرون است.

از سویی هم، شهر تالقان مرکز ولایت تخار نیز در روزهای اخیر وضعیت امنیتی خوبی ندارد و طالبان در اطراف شهر با نیروهای امنیتی درگیر استند.

به گفته‌ی باشندگان تالقان، منطقه‌ی چایله و ابدال از بخش‌های نزدیک شهر است که جنگ‌جویان طالبان در آن سنگر گرفته اند.

ولایت تخار در شمال‌-شرق افغانستان، در یک‌ سال اخیر، به شدت ناامن شده است و طالبان حملات زیادی را بر ولسوالی‌های ماورای کوکچه راه‌اندازی کرده و بخش‌های زیادی را نیز تصرف کرده اند.