آیا مشکلات فهرست را‌ی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری نیز تکرار خواهد شد؟

عبدالرازق اختیاربیگ
آیا مشکلات فهرست را‌ی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری نیز تکرار خواهد شد؟

فهرست‌ رای‌دهندگان یکی از اساسی‌ترین چالش‌‌ها در انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان بود که با انتقادهای گسترده‌ی نهادهای ناظر داخلی و خارجی به همراه بوده است. نهادها ناظر انتخاباتی می‌گویند که این چالش هنوز پا برجاست.

بر اساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، روز گذشته روند تقویتی ثبت‌نام رای‌دهندگان پس از بیست روز پایان یافت و تنها این روند در ولایت غزنی برای یک هفته‌ی دیگر تمدید شد.

در حالی که قرار است تا نزدیک به سه ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی غزنی برگزار شود؛ اما نهادها‌ی ناظر انتخابات هنوز از مشکلاتی که در فهرست رای‌دهندگان وجود دارد، ابراز نگرانی می‌کنند.

نهادهای ناظر انتخابات به این باورند، اگر کمیسیون انتخابات نتواند مشکلاتی را که در انتخابات پارلمانی به وجود آمده بود حل کند، انتخابات ریاست جمهوری همانند انتخابات قبلی سراسر با تقلب گسترده همراه خواهد بود.

یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان می‌گوید که کمیسیون انتخابات دو راهکار را در مورد فهرست رای‌دهندگان با نهادهای ناظر انتخابات و احزاب سیاسی شریک کرده است.

براساس طرح اول کمیسیون انتخابات، فهرست‌ رای‌دهندگان به مراکز مشخص شده ارسال می‌شود و سپس از مردم خواسته می‌شود که به این مراکز مراجعه کنند و از صحت اسم‌شان در این فهرست‌ها اطمینان حاصل کنند.

رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که دومین راهکار کمیسیون انتخابات این است که تمام فهرست‌ها با اداره‌ی مرکزی احصائیه شریک کرده می‌شود تا مورد بررسی قرار بگیرد و شناسنامه‌های جعلی از اصلی تفکیک شود و فهرست‌ رای‌دهندگان براساس آرای واقعی تهیه شود.

اما آقای رشید تاکید می‌کند که راهکارهای کمیسیون انتخابات نتایج چندان مطلوب به همراه نخواهد داشت؛ زیرا ابتدا برای عملی کردن این طرح‌ها  برای مردم باید آگاهی‌دهی صورت گیرد و در این فرصت محدود کم‌تر کسی به مراکز حاضر خواهد شد.

این درحالی است که در انتخابات پارلمانی، نبود فهرست درست رای‌دهندگان مشکلات زیادی را به بار آورده بود. کمیسیون‌ انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات فیصله کردند، آرای مراکزی که مطابق فهرست رای‌دهندگان صورت نگرفته و اوراق رای‌دهی بارکد بایومتریک نداشته باشد باطل است.

هم‌چنان گفته می‌شود از ۹ میلیون نفری که برای شرکت در انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده بودند، نزدیک به نیم آن ثبت‌نام‌کنندگان جعلی است که با شناس‌نامه‌ی جعلی ثبت نام کرده بودند.

با این‌همه اما مسؤولان اداره‌ی احصائیه‌ی مرکزی به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گویند که فهرست رای‌دهندگان به این اداره رسیده و پروسه‌ی ارزیابی شناس‌نامه‌های اصلی و جعلی ادامه دارد.

هرچند رییس این اداره از دادن معلومات بیش‌تر خودداری می‌کند؛ اما می‌گوید که  فهرست‌ رای‌دهندگان در حال فیلتر قرار دارد و پس از هماهنگی با کمیسیون انتخابات آمار اصلی رای‌دهندگان رسانه‌ای خواهد شد.

مسؤولان کمیسیون انتخابات نیز می‌گویند که پس از این که کار اداره‌ی مرکزی احصائیه تمام شد، فهرست رای‌دهندگان اعلام خواهد شد.

این همه درحالی است که در انتخابات پارلمانی سال گذشته حدود ۹ میلیون نفر ثبت‌نام کرده بودند.

آماری که در آخرین روز روند تقویتی ثبت‎‌نام رای‌دهندگان از سوی کمیسیون انتخابات منتشر شده، نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۵۰ هزار رای‌دهنده‌ی جدید ثبت نام کرده‌اند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی غزنی به تاریخ (۶ میزان) سال جاری برگزار شود.