بی‌برنامگی کمیسیون انتخابات در غزنی؛ تاکنون حتا در مرکز این ولایت مواد ثبت‌نام نرسیده است

علی شیر شهیر
بی‌برنامگی کمیسیون انتخابات در غزنی؛ تاکنون حتا در مرکز این ولایت مواد ثبت‌نام نرسیده است

منابعی در دفتر کمیسیون انتخابات غزنی به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گویند که با گذشت یک هفته از آغاز ثبت‌نام رای‌دهندگان در غزنی، تاهنوز مواد ثبت‌نام حتا در محلات رای‌دهیِ مرکز این ولایت انتقال داده نشده است.

بر اساس تقویم انتخاباتی کمیسیون مستقل انتخابات، باید روند ثبت‌نام رای‌دهندگان در این ولایت از تاریخ ۱۸ جوزا آغاز می‌شد؛ اما با گذشت یک هفته از آغاز این روند، مواد ثبت‌نام رای‌دهی تنها در دو ولسوالی امن این ولایت  -ولسوالی مالستان و جاغوری- انتقال داده شده است.

با این حال، عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، دلیل آغاز نشدن روند ثبت‌نام رای‌دهی را در این مراکز، نا امنی عنوان می‌کند؛ اما مقام‌های محلی غزنی، کمیسیون مستقل انتخابات را به بی‌برنامگی در این ولایت متهم کرده و تاکید دارند که در بیش‌تر مراکز رای‌دهی به‌شمول مرکز این ولایت، هیچ مشکل امنیتی‌ای وجود ندارد. به گفته‌ی این مقامات محلی، کمیسیون انتخابات، مواد ثبت‌نام را در این ولایت ناوقت انتقال داده و تاکنون حتا استخدام کارمندان این کمیسیون در غزنی تکمیل نشده است.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید: «کمیسیون انتخابات در غزنی، متاسفانه در یک بی‌برنامگی به‌سر می‌برد. مواد ناوقت رسید. استخدام کارمندان‌شان را در سوم عید رمضان شروع کردند و هم‌چنان در بخش مراکز رای‌دهی آنان مراکزی را غیر فعال اعلام کرده‌اند که در شش ماه گذشته، هیچ حادثه‌ی ناامنی از آن منطقه گزارش نشده است.»

به گفته‌ی سخنگوی والی غزنی، یکی از این موارد در ولسوالی ناهور این ولایت است. آقای نوری تاکید می‌کند که ناهور یکی از سه ولسوالی امن غزنی است که مخالفان حکومت در آن هیچ تحرکاتی ندارند؛ اما به‌گفته‌ی او، کمیسیون انتخابات ده مرکز رای‌دهی را در این ولسوالی غیرفعال اعلام کرده است. او هم‌چنان تاکید می‌کند که بخش‌هایی از مناطق هزاره‌نشین ولسوالی قره‌باغ که بیش‌ترین مناطق امن این ولسوالی را تشکیل می‌دهد، نیز از سوی کمیسیون غیرفعال اعلام شده است.

از سویی‌هم شماری از فعالان جامعه‌ی مدنی غزنی، از وجود فساد گسترده در دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در این ولایت خبر می‌دهند و تاکید دارند که فساد، سبب شده آنان تاکنون کارمندان ولایتی‌شان را استخدام نتوانند.

بشیرعلی شفق، فعال جامعه‌ی مدنی غزنی به روزنامه‌ی صبح کابل گفت: «فساد در کمیسیون انتخابات ولایت غزنی، به حدی است که حاضری کارمندان در یک شب تغییر می‌کند. کارمندانی که در یک رقابت آزاد در اینجا کامیاب شده‌اند و یک هفته آموزش دیده‌اند، به یکبارگی حاضری آنان در یک شب تغییر کرد و کسانی به جای آنان معرفی شده که نه امتحان داده و نه قبلا در جلسات آموزشی شرکت کرده‌اند.»

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، ثبت‌نام قبلی رای‌دهندگان را در این ولایت باطل اعلام کرده است. با این حال باید همه‌ی واجدان شرایط رای‌دهی در غزنی، برای انتخابات ریاست جمهوری از نو ثبت‌نام کنند.

بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات، در حال حاضر در ۷۷ مرکز رای‌دهی در دو ولسوالی این ولایت از جمله ۳۱ مرکز در ولسوالی مالستان و ۴۶ مرکز در ولسوالی جاغوری ثبت‌نام جریان دارد که تا کنون حدود ۱ هزار و ۳۰۰ تن در این مراکز ثبت‌نام کرده‌اند.

در ولایت‌های دیگر افغانستان بیش‌تر مردم در انتخابات پارلمانی برای رای‌دهی ثبت‌نام کردند و در حال حاضر تنها برنامه‌ی ثبت‌نام تقویتی برای انتخابات ریاست جمهوری در این ولایت‌ها جریان دارد؛ اما در غزنی به‌دلیل به‌بحران رفتن انتخابات پارلمانی و برگزارنشدن آن، روند ثبت‌نام رای‌دهندگان در این ولایت ناتکمیل ماند.

بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات، در شش روز اول آغاز ثبت‌نام تقویتی رأی‌دهندگان در ۳۳ ولایت و ثبت‌نام سراسری رأی‌دهندگان در ولایت غزنی در حدود ۲۶ هزار تن نام‌نویسی کرده‌اند که نزدیک به ۴۰ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

بسته بودن نزدیک به ۵۰ درصد از مراکز رای‌دهی

از مجموع ۴۰۶ مرکز ثبت‌نام رای‌دهی در ولایت غزنی، صرف ۲۴۷ مرکز در این ولایت توسط کمیسیون انتخابات فعال اعلام شده است. تنها در مرکز این ولایت، هشت مرکز بسته مانده است که از ۵۵ مرکز آن، ۴۷ مرکز فعال است.

در فهرست مراکز ثبت‌نام رای‌دهی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو، چهار ولسوالی ولایت غزنی از جمله ولسوالی رشیدان، گیرو، ناوه و اجرستان از فهرست رای‌دهی حذف شده است و در این چهار ولسوالی به‌دلیل تهدیدات بلند امنیتی، انتخابات برگزار نمی‌شود.

هم‌چنان ناامنی سبب شده است که بیش‌تر از ۵۰ درصد از مراکز رای‌دهی در ده ولسوالی این ولایت، به‌شمول ولسوالی اندر، قره‌باغ، مقر، ده‌یک، خواجه عمری، زنخان، واغظ، خوگیانی، آب‌بند و جغتو بسته باقی بماند.

ثبت‌نام رای‌دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری در ولایت غزنی، در حالی آغاز می‌شود که هنوز سرنوشت انتخابات پارلمانی در این ولایت نامعلوم است. انتخابات پارلمانی در این ولایت به‌دلیل حوزه‌ای شدن آن به‌بحران رفت و از قافله‌ی انتخابات پارلمانی ولایت‌های دیگر که در ماه میزان سال گذشته‌ی خورشیدی برگزار شد، عقب ماند.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی این ولایت را هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند؛ اما به‌تازگی گفته است که امکان برگزاری انتخابات پارلمانی غزنی و انتخابات شوراهای ولایتی با انتخابات ریاست جمهوری در یک روز وجود ندارد.