روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان آغاز شد

صبح کابل
روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان آغاز شد

روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری، امروز شنبه(۱۸ جوزا) از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، آغاز شد.

حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات، امروز شنبه(۱۸ جوزا) در یک نشست خبری گفت که روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان، در ۴۵۸ مرکز در ۳۳ ولایت و ۲۴۷ مرکز در ولایت غزنی، آغاز شده و تا تاریخ هشتم ماه سرطان ادامه خواهد یافت.

او افزود: «کمیسیون انتخابات مسؤولیت دارد تا فهرست رای‌دهندگان را برای هر انتخابات تجدید کند، این پروسه از امروز تا هشتم سرطان از ساعت هفت صبح تا چهار بعد از ظهر، در مراکز شهرها و ولسوالی‌ها آغاز می‌شود».

بانو نورستانی علاوه کرد، افرادی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند، افرادی‌که تا روز انتخابات سن قانونی را تکمیل می‌کنند، افرادی که به تازگی به افغانستان بازگشته‌اند و افرادی که برچسب شناسنامه‌های‌شان تخریب شده، فرصت دارند تا در جریان این روند، ثبت نام کنند و در انتخابات پیش‌رو، به نامزد مورد علاقه‌ی خود رای بدهند.

او ادامه داد: «تمام برچسب‌هایی که در ثبت‌نام قبلی در ولایت غزنی استفاده شده، فاقد اعتبار است و باشندگان این ولایت باید دوباره ثبت نام کنند. پروسه ثبت نام رای‌دهندگان در تمام مراکز ثبت نام ولایت غزنی، تطبیق می‌شود».

رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت، برای هر رای‌دهنده، یک ورق رای‌دهی به محل رای‌دهی ارسال می‌شود و این امر، از امکان رای‌دهی چندین باره جلوگیری می‌کند.

او خاطر نشان کرد که برای روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان، در مجموع ۲۳ میلیون افغانی در نظر گرفته شده است.

بانو نورستانی، همچنان از نهادهای ناظر انتخاباتی خواست تا از روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان نظارت کنند و با این کمیسیون، در راستای برگزاری انتخابات شفاف، همکاری کنند.

پیش از این، کمیسیون مستقل انتخابات، اعلام کرده بود که برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، با تاخیر مواجه شده و در ششم میزان سال جاری، تنها انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.