فیفا: کمیسیون انتخابات دچار ضعف هماهنگی و مدیریتی شده است

صبح کابل
فیفا: کمیسیون انتخابات دچار ضعف هماهنگی و مدیریتی شده است

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا)، تاکید می‌کند که کمیسیون انتخابات، دچار ضعف هماهنگی و مدیریتی شده است.

یوسف رشید، رییس اجرایی (فیفا)، امروز پنج‌شنبه(۹ جوزا) در یک نشست خبری گفت که کمیسیون مستقل انتخابات، دچار ضعف هماهنگی و مدیریتی شده و همواره عقب‌نشینی می‌کند.

او افزود که تصمیم اخیر کمیسیون مستقل انتخابات، مبنی بر این‌که در ششم میزان تنها انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، بیانگر تزلزل دوامدار در برابر الزامیت‌های قانونی، تعهدات و برنامه‌های عملی‌اش است.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، روز گذشته اعلام کرد که به دلیل محدودیت زمانی و نبود بودجه‌ی کافی، سه انتخابات هم‌زمان برگزار نخواهد شد. این کمیسیون گفت که برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، با تاخیر مواجه شده و در ششم میزان، تنها انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

طبق گزارشات، کمیسیون مستقل انتخابات، پیش از این اعلام کرده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، همزمان، به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری برگزار می‌شود.

در همین حال، مسؤولان فیفا، آغاز کمپاینهای انتخاباتی قبل از وقت، از سوی برخی از نامزدان ریاست جمهوری را نگران کننده عنوان می‌کند.

یوسف رشید، می‌گوید که شماری از نامزدان ریاست جمهوری، به شمول رهبری فعلی حکومت، دفاتر کمپاین انتخاباتی خود را به‌گونه‌ی غیرقانونی در ولایتهای افغانستان باز کرده‌اند.

او، تاکید کرد که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، باید به کمپاین‌های انتخاباتی پیش از وقت خود پایان دهند.

آقای رشید گفت که رییس جمهور غنی، باید صلاحیت‌های خود را محدود کرده و از امکانات دولتی، به منظور کمپاین‌های انتخاباتی استفاده نکند.

این در حالی است که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز چند روز قبل در نشست شورای وزیران، تاکید کرده بود که رییس جمهور غنی، باید صلاحیت‌های خود را تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، محدود کند.

او گفته بود که باید به نگرانی سایر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، در مورد سوء استفاده از امکانات دولتی برای کمپاین‌های انتخاباتی، پایان داده شود.