وزارت معارف: نمی‌خواهیم مکاتب مراکز رای‌دهی باشد

عبدالرازق اختیاربیگ
وزارت معارف: نمی‌خواهیم مکاتب مراکز رای‌دهی باشد

بر اساس تقویم کمیسیون مستقل انتخابات، قرار است انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی غزنی، به تاریخ شش میزان سال جاری برگزار شود.

اما مسؤولان در وزارت معارف افغانستان می‌گویند که کمیسیون انتخابات قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، باید دنبال بدیلی باشد که مراکز رای‌دهی از مکاتب انتقال داده شود. به گفته‌ی این مسؤولان، بیش‌تر از این نمی‌توان مکاتب و استادان را به خطر انداخت.

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که در انتخابات پارلمانی افغانستان بیش از ۴۳ میلیون افغانی به این وزارت خسارت وارد شده و افزون بر آن استادانی که با کمیسیون انتخابات قرار داد کرده بودند، نیز با تهدید بسیار مواجه شدند.

بانو نزهت گفت: «ما تصمیم داریم که پس از این محل‌های رای‌دهی در مکاتب وجود نداشته باشد. با حکومت و کمیسیون انتخابات صحبت کردیم تا یک بدیل مناسب به جای مکاتب پیدا شود. بدیل می‌تواند مساجد باشد.»

هرچند سخنگوی وزارت معارف می‌گوید که تاکنون این مسأله در حد یک طرح است؛ اما در عین حال تاکید می‌کند که آنان برای اجرایی شدن این طرح مصمم‌اند.

کمیسیون انتخابات اما می‌گوید که طرح وزارت معارف عملی نیست و هیچ بدیل برای مکاتب وجود ندارد. عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که حدود ۸۰ درصد مراکز رای‌دهی در مکاتب است و در شرایطی که بیش از ۹۰ روز دیگر به انتخابات وقت باقی نمانده است، یافتن بدیل مناسب ناممکن است.

آقای ابراهیمی همچنان می‌گوید: «به هیچ عنوان بدیل وجود ندارد، نزدیک ۹۰ روز به انتخابات مانده است، تمام مراکز مشخص شده و تمام آمادگی‌ها نیز گرفته شده است. نهادهای امنیتی، امینت این مراکز را می‌گیرند و مواد غیر حساس و تجهیزات نیز انتقال داده شده است. در این شرایط و زمان حساس یافتن بدیل امکان ندارد.»

سخنگوی کمیسیون انتخابات تاکید می‌کند که وزارت معارف منحیث یک نهاد دولتی باید همکار این کمیسیون باشد و مکاتب که جزء اموال عام‌المنفعه است نیز باید در روز انتخابات در خدمت مردم باشد.

آقای ابراهیمی اطمینان می‌دهد که کمیسیون انتخابات در هماهنگی با وزارت مالیه بودجه‌ای را برای جبران خسارات وزارت معارف نیز اختصاص خواهد داد.

در همین حال نهادهای ناظر انتخابات نیز از یافتن بدیل مناسب به جای مکاتب نگران‌اند؛ زیرا در شرایطی که ده‌ها مانع برای برگزاری انتخابات وجود دارد، پیدا کردن یک بدیل مناسب به‌عنوان مراکز رای‌دهی می‌تواند برای کمیسیون انتخابات دردسرساز باشد.

یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که اکثریت بدنه‌ی مراکز رای‌دهی را مکاتب تشکیل می‌دهد و پیدا کردن یک بدیل مناسب در سطح ولایات مشکلات زیادی را به بار می‌آورد.

به باور آقای رشید، در این فرصت کم، پیدا کردن اماکن جدید منحیث مراکز رای‌دهی می‌تواند زمینه‌ی سوء استفاده‌ را فراهم کند و همانند انتخابات‌های قبلی فجایع گسترده را به بار آورد.

این همه درحالی است که روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان ۲۰ روز قبل آغاز شد و قرار است امروز شنبه (۸سرطان) پایان یابد. سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که احتمال دارد روند ثبت ‌نام تقویتی تنها در ولایت غزنی تمدید شود.

بر بنیاد آمارها از آغاز ثبت‌نام رای‌دهی تاکنون نزدیک به ۲۳۶ هزار رای‌دهنده‌ی جدید ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان ۱۲۲۹۱۰ مرد، ۶۹۰۲۸ زن و ۲۹۳۲ کوچی استند.