نویسنده: لطیف توران
مولوی مجیبالرحان انصاری، با نادیدهگرفتن دستورات دولت و توصیهی شورای علمای افغانستان، تجمعاتی برگزار میکند که باعث شیوع کرونا در کشور شده است. هرات به دلیل همسایگی با ایران، مرکز اصلی شیوع کرونا در افغانستان است. هرچند دولت در تلاش جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری است؛ اما مولوی مجیبالرحمن انصاری، با نادیده گرفتن قوانین، سفارش وزارت صحت، وزارت حج و اوقاف و توصیهی شورای علمای افغانستان، نه تنها مردم را به اشتراک در تجمعات تشویق میکند، بلکه در سخنرانیهای خود، آن را مایهی رحمت الهی دانسته و از مرگ هزاران انسان در جهان احساس رضایت میکند.
در طول دو ماهی که از شیوع کرونا در کشور میگذرد، او هر جمعه هزاران نمازگزار را در مسجد جمع میکند و از آنان میخواهد که همیشه و بیشتر از گذشته به اجتماعات مذهبی شرکت کنند. او از این هم فراتر رفته و شیوع سرسامآور مرض کرونا در کشورهای اروپایی، امریکا و چین را مایهی رحمت الهی بر مسلمانان و عذاب الهی بر مسیحیها و بوداییها دانسته است. (۱) او با صراحت لهجه میگوید این ویروس برای مسلمانان مفسد و غیر مسلمانان از طرف خداوند نازل شده است. (۲). او گفته است که هر کسی توسط ویروس کرونا کشته شود، شهید میشود. مجیبالرحمان حتا خوشحالیاش را به خاطر شیوع کرونا در امریکا و اروپا پنهان نمیکند و از مرگ هزاران انسان در کشورهای غربی احساس رضایت میکند.
مجیبالرحمان انصاری کیست؟
مجیبالرحمان انصاری، امام مسجد گازرگاه در شهر هرات است. او در سال ۱۳۹۱ به خاطر مخالفت علیه برگزاری کنسرت موسیقی در شهر هرات، شهرت کمی پیدا کرد. در دههی ۹۰ به عربستان سعودی برای تحصیل رفت و در آنجا تحت تأثیر افکار فرقهگرایانهی وهابیت قرار گرفت؛ به طوری که همواره از طریق شبکهی وصال حق علیه مذهب شیعه و شیعیان تبلیغ میکرد. او شیعه را رافضی میگوید و معتقد است که شیعیان نباید در افغانستان آزادی فعالیت سیاسی داشته باشند.
مولوی مجیبالرحمان در برگشت از عربستان سعودی، به تبلیغ بیشتر علیه مذهب شیعه و پخش افکار وهابیت و نفرت علیه غیر مسلمانها پرداخت و از این طریق حلقهی طرفدارانی برای خود یافت که به یک کندک سربازان شباهت دارند. افراد تحت فرمان او، حاضر اند افکار او را با زور بالای مردم در نقاطی از شهر هرات تحمیل کنند.
بعدها در سال ۱۳۹۸، مجیبالرحمن انصاری و طرفدارانش در دو اقدام جداگانه خبرساز شدند. آنان تابلوهای زنستیزانه و تحریکآمیز را در شهر هرات نصب کردند. در آن تابلوها نوشته شده بود: «بیحجابی زنان از بیغیرتی مردان است.» در اقدام دیگر، او اعلان کرد که یک گروهی به نام امر به معروف و نهی از منکر در شهر هرات ایجاد کرده است و هر کسی را که از نظر او مفسد است، محاکمهی صحرایی میکند. او به طور مشخص گفت: «در اجرای این کار منتظر حکومت نمینشنید.»
حذف شیعهها از سیاست
مجیبالرحمان انصاری از کارگرفتن کلمهی شیعه پیرهیز میکند و آنها را با طعنه رافضی میگوید. او میگوید که شیعیان افغانستان نباید حق فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشند. او، با استناد به سیستم حکومتی عربستان سعودی میگوید که افغانستان باید نظامی شبیه نظام حکومتی سعودی ایجاد کند و به اقلیتهای مذهبی اجازهی فعالیت اجتماعی و سیاسی داده نشود. چیزی که خلاف تمام قوانین در افغانستان است. مجیبالرحمان به داشتن عقاید وهابیت و افراطگرایی متهم است. شیعهستیزی و صراحت لهجهی او در بیان اندیشههای وهابیت، ثابت میکند که در دوران تحصیل تحت تأثیر اندیشههای وهابیت قرار گرفته و در تلاش است با مدلسازی عربستان سعودی اندیشههای وهابیت را در افغانستان ترویج کند.
کندک امر به معروف و نهی از منکر
مولوی مجیبالرحمان و طرفدارانش که بیرق سفید طالبان را هرازگاهی به عنوان سمبول گروه افراطیاش استفاده میکنند، یک گروه امر به معروف و نهی از منکر ساخته است. گروه امر به معروف و نهی از منکر معمولا به پوشش مردان و زنان جوان حساسیت دارد و زنانی که به فکر آنان بدحجاب یا بیحجاب باشند، باید جزا داده شوند. مولوی انصاری به طور علنی گفته است در صورتی که گروه تحت امرش با افرادی به گفتهی او مفسد بربخورند، منتظر حکومت نمیمانند و آنان را محاکمهی صحرایی میکنند. تشکیل گروه امر به معروف، در واقع نوعی از شبیهسازی گروههای افراطی اسلامی و جهادیست است. در گذشته نیز گروههای افراطی دست به تشکیل گروههای غیر قانونی میزدند و در منطقهی شان با زور به اجرای حدود شریعت و پخش افراطیت میپرداختند. این اقدام بر علاوهی این که غیر قانونی است، در واقع زیر سؤال بردن اقتدار حکومت مرکزی و اعلان سرپیچی از قوانین افغانستان است. بر اساس قوانین، فقط دادگاه عالی افغانستان حق محاکمه را دارد و اقدام هر مرجع دیگری در محاکمه افراد غیر قانونی است.
سرپیچی از دستورات دولت و پخش نفرت مذهبی
مولوی انصاری دستورات دولت مرکزی و حکومت محلی هرات در اجرای قرنتین در شهر هرات را برهم زد. او با بیپروایی هزاران نفر را در شهر هرات گردهم میآورد و بر علاوهی بر هم زدن مقررات قرنتین، به پخش نفرت مذهبی و دینی نیز میپردازد. او، در سخنرانیهای خود، از مرگ مردم مسیحی در اروپا و امریکا اظهار خوشحالی میکند و شیوع کرونا در کشورهای اروپایی و امریکا را یک رحمت خداوندی میخواند که برای نابودی غیر مسلمانها از سوی خداوند نازل شده است. مجیبالرحمان بارها مردم را به سرپیچی از مقررات قرنتین تشویق کرده و بر خلاف تمام علمای افغانستان، مردم را ترغیب میکند که در تجمعات مذهبی اشتراک کنند.
حمایت از گروههای تروریستی
سال گذشته دولت افغانستان سه مبلغ مذهبی تندرو را به جرم همکاری و سربازگیری با داعش دستگیر کرد. در آن زمان مجیبالرحمان انصاری دست به تحریک مردم علیه اقدام امنیت ملی افغانستان زد. او در یک سخنرانی گفت: «برای نظام میگویم هر جرمی که مولانا متوکل، مبشر مسلمیار و عبدالظاهر داعی داشته، من هم این جرم را دارم.» این موضعگیری انصاری گمانهزنیهای قبلی در مورد رابطهی او با گروههای تروریستی از جمله داعش را مهر تأیید گذاشت. همکاری با گروههای تروریستی و به خصوص داعش در افغانستان، جرم است و هیچ کسی نمیتواند از موضع این گروه و همکارانش دفاع کند؛ اما مولوی انصاری به طور علنی از اشخاصی حمایت کرد که توسط امنیت ملی افغانستان به جرم همکاری با اعش بازداشت شده بودند.
تا کنون دولت أفغانستان هیچ برخورد قاطعی نسبت به قانونشکنی، نفرتپراکنی و اقدامات افراطگرایانهی مولوی انصاری انجام نداده است. از میان تمام دولتمردان افغانستان، فقط وزیر صحت عامهی أفغانستان برگزاری تجماعات مذهبی توسط این ملای افراطی را محکوم کرد و او را قاتل خواند. مولوی مجیب در مصاحبههای خود گفته است که او میخواهد فعالیتهای خود را در کابل و کل أفغانستان توسعه دهد. این که او با چه امکانات و حمایت مالی این فعالیتها را انجام میدهد معلوم نیست. برای جلوگیری از توسعهی فعالیتهای افراطگرایانه و قانونشکنی، دولت افغانستان باید مولوی انصاری و بقیه گروهها را تحت پیگرد قرار داده و خلای قانونی در برخورد با چنین اقداماتی را در طولانی مدت رفع کند.
اقدامات دولت افغانستان
افغانستان از جمله کشورهایی است که بزرگترین ضربه را از افراطگرایی مذهبی دیده است. به همین خاطر جلوگیری از کرونای نفرت و افراطیت، به اندازهی ساختن زیربناهای اقتصادی برای توسعهی افغانستان مهم است. دولت باید برای حفظ فضای همزیستی، جلوگیری از رشد افکار افراطی و پخش نفرت مذهبی، با مبلغان آن برخورد قاطع کرده و تبلیغ نفرت و افراطگرایی را غیر قانونی کند. بنا بر این برای مبارزه با افراطگرایی موارد ذیل پیشنهاد میشود:
یک: دولت افغانستان باید برای مبارزه با افراطگرایی و پخش نفرت مذهبی، افرادی مثل مجیب انصاری را تحت پیگرد عدلی و قضایی قرار دهد. در گذشته هم این خواست توسط فعالان مدنی مطرح شده است و دولت برای حفظ امن و سلامت روانی جامعه، باید جلو فعالیتهای افراطگرایانه، پخش نفرت مذهبی و ایجاد گروههای غیر قانونی را بگیرد. در غیر آن مجیب انصاری میتواند در هر مسجدی تکثیر شود.
دو: دولت باید پخش نفرت در مساجد، مطبوعات، مراکز آموزشی و تمام مراکز عمومی را جرم اعلان کند. برای این کار قانون مبارزه با افراطیت باید ساخته و تطبیق شود. به وزارت حج و اوقاف مسؤولیت داده شود تا از اجرای این قانون نظارت کرده و به نهادهای عدلی گزارش دهد. وزارت حج و اوقاف میتواند مقررات مشخصی برای تنظیم أمور مساجد و تطبق قانون مبارزه با افراطگرایی ساخته و تطبیق کند.