آنفولانزای مرغ‌های ایرانی به رشد سکتور مرغ‌داری در هرات منجر شد

دانیال دایان
آنفولانزای مرغ‌های ایرانی به رشد سکتور مرغ‌داری در هرات منجر شد

ریاست زراعت هرات، واردات گوشت مرغ و تخم مرغ ایرانی به داخل این ولایت را ممنوع اعلام کرده است. این تصمیم به دلیل مشاهده‌ی ویروس آنفولانزا در مرغ‌های ایرانی، گرفته شده است. ولایت هرات هم‌مرز با کشور ایران است و پس از اُفت شدید تومان ایرانی در مقابل ارزهای خارجی، کالاهای ایرانی در بازار هرات به مقیاس کلان به فروش می‌رسد. پیش‌تر وزارت زراعت آبیاری مالداری افغانستان، واردات گوشت و تخم مرغ ایرانی را ممنوع اعلام کرده بود؛ اما با آن‌هم در بازار هرات گوشت و تخم مرغ ایرانی به فروش می‌رسید.

موترهای مسافربری کوچک در مسیر هرات – مشهد، گوشت مرغ و تخم مرغ را به هرات منتقل می‌کردند و به همین خاطر در بازار هرات محصولات گوشت مرغ ایرانی به فروش می‌رسید.

بشیر احمد احمدی، آمر امور زراعتی ریاست زراعت و مالداری هرات به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که واردات گوشت و تخم مرغ ایرانی، ممنوع اعلام شده است و کارمندان این ریاست با نظارت از بازار، گوشت و تخم مرغ ایرانی را جمع‌آوری و نابود خواهند کرد.

ویروس آنفولانزای مرغی، ساری است و از طریق فرآورده‌های گوشت به انسان‌ها منتقل می‌شود و زندگی آن‌ها را به خطر مواجه می‌کند. سال گذشته انتقال این ویروس از ایران، سکتور مرغ‌داری هرات را خساره‌مند کرد و ده‌ها سرمایه‌گذار در بخش فارم‌های مرغ‌داری نیز ورشکست شدند. ضیاؤالحق رحمانی، رییس اتحادیه‌ی مرغ‌داران هرات به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که در آن سال، بیش از ۲۰ میلیون دالر به سرمایه‌گذاران سکتور مرغ‌داری به دلیل سرایت ویروس آنفولانزا خسارات وارد شد.

او ابراز نگرانی می‌کند که از طریق ولایت‌های فراه و نیمروز، احتمال آن وجود دارد که ویروس آنفولانزا به داخل شهر هرات منتقل شود. مرزهای این دو ولایت باز است و حکومت افغانستان نظارت کمی از این مرزها می‌کند. مسؤولان در ریاست زراعت هرات می‌گویند که اداره‌ی محلی هرات نیز به نیروهای امنیتی در مرز اسلام‌قلعه و دروازه‌ی «میر داوود» دستور داده است که به هیچ عنوان اجازه‌ی ورود محموله‌های گوشت و تخم مرغ ایرانی را به داخل شهر هرات ندهند. با تداوم محدودیت بر گوشت و تخم مرغ، سکتور مرغ‌داری هرات رشد خواهد کرد.

خودکفایی در بخش تولید گوشت مرغ

در چند سال گذشته هرات بازار مصرف فرآوردهای گوشت مرغ ایرانی شمرده می‌شد؛ اما رفته رفته با افزایش سرمایه‌گذاری‌ در بخش تاسیس و توسعه‌ی فارم‌های مرغ‌داری، این بازار از دست ایران خارج شد. سال گذشته گفته‌هایی مبنی بر انتقال ویروس آنفولانزای مرغی به گونه‌ی عمدی از کشور ایران به هرات وجود داشت، تا سکتور مرغ‌داری این ولایت را فلج کند و زمینه‌ی صادرات فر‌‎آوردهای گوشت مرغ مجدداً به هرات فراهم شود. مسؤولان زراعت هرات می‌گویند که بیش از ۴۰ میلیون دالر در ۴۰۰ فارم گوشت مرغ در این ولایت به مصرف رسیده است و بیش از ۴ هزار نفر در این فارم‌ها به گونه‌ی مستقیم مصروف کار استند.  هرات در بخش تولید گوشت مرغ به خودکفایی دست یافته است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۱۰۰ تُن گوشت مرغ در هرات تولید می‌شود و در حدود ۵۰ تُن گوشت مرغ به ولایت‌های فراه، بادغیس، غور و حتا کابل منتقل می‌شود.

چشم‌انداز روشن  برای سکتور مرغ‌داری در هرات

مسؤولان در اتاق تجارت و صنایع هرات معتقدند که روزبه‌روز در بخش سکتور مرغ‌داری، سرمایه‌‌گذاری افزایش پیدا می‌کند و توقع می‌رود که حجم صادرات گوشت مرغ هرات به ولایت‌های دیگر نیز افزایش پیدا کند. احمد سعید عظیمیان، عضو این اتاق به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که اگر حکومت واردات مشابه گوشت‌ و تخم مرغ را از کشورهای خارجی قطع کند، سرمایه‌گذاران بیش‌تری در بخش سکتور مرغ‌داری هزینه خواهند کرد. او می‌افزاید که هم اکنون بیش از چهار شرکت در بخش تولید مواد خوراکه‌ی مرغ در هرات سرمایه‌گذاری کرده‌اند و یک قسمت زیادی از مواد غذایی مرغ در این کارخانه‌ها تولید می‌‎شود. قبلاً مواد خوراکه‌ی مرغ از کشورهای ایران، پاکستان و چندین کشور دیگر وارد هرات می‌شد.

ضیاؤالحق رحمانی، رییس اتحادیه‌ی مرغ‌داران هرات، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که بیش از ۷۰ درصد مواد خوراکه‌ی فارم‌های تولید گوشت مرغ از کارخانه‌های تولیدی هرات تامین می‌شود. او می‌افزاید که به گونه‌ی اوسط روزانه ۵۰۰ تُن مواد خوراکه در فارم‌های مرغ‌داری هرات به مصرف می‌رسد. حکومت افغانستان نیز تصمیم گرفته است که گوشت مرغ را در فهرست غذای ارتش ملی جا دهد. قرار است که از هفته‌ی جدید، گوشت مرغ هرات در قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب کشور به مصرف برسد.

سرمایه‌گذاران در سکتور مرغ‌داری از حکومت می‌خواهند که گوشت مرغ را در مینوی غذایی نیروهای پولیس، امنیت ملی و کارمندان خدمات ملکی شامل کند، تا سکتور مرغ‌داری رشد بیش‌تری کند.