ما با« قدس خمینی» نسبتی نداریم

صبح کابل
ما با« قدس خمینی» نسبتی نداریم

نویسنده: نمک نژاد

دوازده سال می‌شود، در کابل و بعضی از شهرهای افغانستان، با عنوان «روز قدس» گردهمایی برگزار می‌شود. با وجود آمادگی جدی، توزیع پول و تبلیغاتی که صورت می‌گیرد، تلاش‌ها برای برگزاری تظاهرات گسترده و استقبال از «تظاهرات روز قدس» در کابل ناکام می‌شود.

 سید عیسا حسینی مزاری که سازمان‌های تبلیغاتی نظام ولایت فقیه را در افغانستان، رهبری می‌کند، گاهی مجبور می‌شود از کودکان، گارگران و دست‌فروشان برای گردهمایی «روز قدس خمینی» استفاده کند.

 با وجود تبلیغات و نفوذی که نظام ولایت فقیه در افغانستان دارد؛ اما نمی‌تواند، آن‌گونه که می‌خواهد نمایش قدس را برگزار کند. دولت افغانستان مانع برگزاری آن نمی‌شود. دلیل‌ این ناکامی، آگاهی مردم از سیاست‌های منفی «جمهوری اسلامی ایران» و پیامدهای مداخله‌ی دولت آخوندی ولایت فقیه ایران، در افغانستان بوده که در چهل سال گذشته به نام مذهب صورت گرفته و برای مردم افغانستان و به‌خصوص برای شیعیان و هزاره‌های افغانستان، دردسرهای مختلف اجتماعی و سیاسی را به‌وجودآورده است.

 به این دلیل، سید عیسا حسینی مزاری و مرکز تبیان با آمادگی، تبلیغات گسترده و توزیع پول فراوان، نمی‌تواند، تظاهرات روز قدس را در غرب کابل برگزار کنند. به جز تعدادی ملاهایی که برای آن‌ها پول داده می‌شود یا وابستگی به سازمان‌های تبلیغاتی رژیم ولایت فقیه دارند، حتا مذهب‌گرایان شیعه از این مناسبت استقبال نمی‌کنند.

ابراهیم یزدی، ملی‌گرای مذهبی ایران که تمام عمر در رکاب خمینی و خامنه‌ای راه رفت، طراح اصلی روز قدس بود؛ اما روح الله خمینی، رهبر و بنیان‌گذار ولایت فقیه، با وجودی که یزدی طرح روز قدس را داده بود، آن را به نام خود کرد و در شانزدهم جوزای ۱۳۵۸، آخرین جمعه‌ی ماه رمضان را «روز قدس» نام گذاری کرد. ابراهیم یزدی‌ داغ این بی‌مهری و نادیده‌انگاری خمینی را تا پایان عمر، در دل خود داشت و با بی‌مهری‌های دیگری رژیم ولایت فقیه آن را به خاک برد.

در ایران و قلمرو ولایت فقیه خمینی، هرسال آخرین جمعه‌ی ماه رمضان، به نام «آزادی قدس» و دفاع از «مسلمانان فلسطین» تظاهرات و گردهمایی برگزار می‌شود. هدف برگزاری تظاهرات و نام‌گذاری «روزقدس»، دفاع از مردم فلسطین نیست. نیت اصلی تئوری‌پردازان ولایت فقیه درآغاز و تا حالا از برگزاری «تظاهرات قدس» سیاسی و برای این هدف بوده که به نام مسلمانان فلسطین، در داخل ایران و قلمرو مذهبی ولایت فقیه در کشورهای اسلامی، قدرت‌نمایی‌کنند، از این عنوان، برضد اسرائیل و امریکا استفاده می‌کنند.

در آغازی که خمینی با دستوری آخرین جمعه‌ی ماه رمضان را به نام «روز قدس» نام‌گذاری کرد، دولت ولایت فقیه ایران، این روز را به نام «حکومت اسلامی» عنوان کرد؛ اما گفت که در این روز پرچم نظام ولایت فقیه در سراسر جهان باید بلند باشد. چهل سال است دولت مذهبی ایران از عنوان «روزقدس» استفاده‌ی سیاسی می‌کند. با توزیع پول به‌ سازمان‌های تبلیغاتی خود، در سراسر جهان در میان شیعیان و سنی‌ها، تلاش دارد از این روز، برای گسترش امپراطوری فرهنگی خود استفاده کند و به همین دلیل است در هرجا که گردهمایی‌ای به نام «قدس» برگزار می‌شود، پرچم جمهوری اسلامی ایران و تصویرهای خمینی در آن دیده می‌شود.

تصور بر این است که شیعیان و هزاره‌های افغانستان، وابستگی‌ای به نظام ولایت فقیه دارند و گردهمایی «روز قدس» را در کابل برگزار می‌کنند؛ اما واقعیت این است که در مقدمه هم توضیح داده شد، به غیر از ملاهایی که برای آن‌ها پول داده می‌شد و افرادی که مُهره‌های رژیم ولایت فقیه می‌باشند، در این گردهمایی نمایشی، کسی غیر از آن‌ها شرکت نمی‌کند. سید حسینی مزاری که مهره‌ی اصلی سازمان تبلیغاتی ولایت فقیه ایران در افغانستان است با پولی که از سازمان اطلاعات ایران می‌گیرد از آغاز از ملاهای سنی بیشتر از شیعیان استفاده توانسته و با همدستی آن‌ها این تجمعات را برگزار کرده است.

ملاهای سنی مذهب، در کابل به دو دلیل هم‌رکاب سید حسینی مزاری برای برگزاری تظاهرات «روز قدس» می‌شوند. تعدادی از آن‌ها با این شخص همدست بوده از سفارت ایران پولی می‌گیرند و برای پاسخ‌دهی، شاگردان مدارس مذهبی و افراد ساده‌ی مذهبی را به نام دفاع از مردم فلسطین فریب می‌دهند و آن‌ها را در این گردهمایی می‌آورند که در نهایت تظاهرات آن‌ها قدرت‌نمایی نظام ولایت فقیه می‌شود که این نظام، حقوق سنی‌ها را در ایران نقض می‌کند.

سید عیسا حسینی مزاری، پنهان نمی‌کند که هدف برگزاری گردهمایی به نام «قدس»، «فرهنگ سازی» است. مرکز فرهنگی تبیان، روزنامه‌ی انصاف و خبرگزاری آوا که مربوط این شخص است، به غیر از ترویج دیدگاه ولایت فقیه و گسترش آن برنامه‌‌ای دیگری نیست.

هدف برگزارکنندگان «روز قدس» دفاع از کسانی نیست که در فلسطین قربانی جنگِ قدرت‌های سرمایه‌داری می‌شوند. در واقع آن‌ها خواسته و نخواسته قدرت‌نمایی رژیم استبدای مذهبی‌ای را می‌کنند که چهل سال است برای رقابت با امریکا به گروه‌های مسلح فلسطین سلاح و امکانات جنگی فراهم کرده و مردم فقیر فلسطین را برای مقاصد سیاسی‌شان قربانی می‌کنند. جنگ فلسطین جنگ اسلام و یهود نیست. در این جنگ کشورهای عربی، ایران، اسرائیل و امریکا نقش دارند. ماهیت اصلی این جنگ برتری طلبی قدرت‌های جهانی و منطقه و جنگ قدرت‌های امپریالیستی و امپریالیستی مذهبی برای نابودی مردم بی‌دفاع اسرائیل و فلسطین است. دولت ولایت فقیه خامنه‌ای که در قلمرو خود سنی‌ها و اقلیت‌های مذهبی را سرکوب می‌کند؛ اما در فلسطین برای سنی‎ها سلاح و جنگ افزار می‌فرستد و با عنوان «روز قدس» برضد اسرائیل تظاهرات می‌کند.

 هدف اصلی ولایت فقیه ایرانی، دفاع از مسلمانان سنی فلسطین نیست. این واقعیت را می‌توان از رویکرد متناقض این رژیم با سنی‌ها در ایران درک کرد. بهانه‌ی «قدس» و فلسطین می‌تواند بهترین وسیله‌ی قدرت‌نمایی برای این رژیم و ترویج کاریزمای خمینی در میان مسلمانان باشد. اگر چنین نیست چرا رژیم ولایت فقیه در ایران، برخورد متضاد با سنی‌ها دارد. به این دلیل، تظاهراتی که برگزار می‌کند دفاع از مردم فلسطین نیست و یک برنامه‌ی سیاسی است که تنها کارکرد آن مشروعیت بخشیدن به نظام استبدادی مذهبی ولایت فقیه در ایران و ترویج ایدیولوژی آن در کشورهای اسلامی، از جمله افغانستان است. به این دلیل ما با «قدس خمینی نسبتی» نداریم.