ندای درونی با استیکر محلی

سکینه امیری
ندای درونی با استیکر محلی

سلام، بفرما چای،گدشو،، جورباشی، تا سره مینه لرم، مننه گرانه، نتیجه داد، چی موگی؟؟، من می‌توانم، جنگ بس!!!، می‌سازمت وطن، دیر شه، وای ایجه جان! و … از جدید‌ترین استیکرهای محلی در افغانستان است.

به تازگی در این کشور دختران گرافیست مکتب C.T.I استیکر‌های محلی‌ای را ساخته‌اند. این استیکر‌ها با نقل قول از مولانا که می‌گوید «کسی که ندای درونی خود را می شنود، نیازی نیست که به سخنان بیرون گوش فرا دهد.» روی صفحه‌‌ی گوگل استوری برای کارگیری در اپ‌های وایبر، واتس‌اپ و تلگرام گذاشته شده‌است.

مسؤولان مکتب به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گویند که این استیکرها درباره‌ی همبستگی و همدیگر پذیری است که آینده‌ای از صلح و وحدت را برای افغانستان به ارمغان می‌آورد و به منظور معرفی فرهنگ‌های بومی در فضای مجازی ساخته شده است.

حسیب رسا، مسوول مدیرمسؤول مکتب اضافه می‌کند:« تمام کشور‌ها، برای معرفی و ماندگاری فرهنگ‌های بومی شان، استیکرهای محلی دارند؛ اما افغانستان تا پیش از این نداشت و شاگردان ما نظر به همین کمبود، استیکرهای بومی را به زبان‌ها و لجه‌های این کشور ساخته‌است.»

آقای رسا اضافه می‌کند که استیکرهای بومی افغانستان را فقط می‌تواند تا مدت زمانی محدود با هزینه مالی شخصی مکتب، در اپ استوری گوگل حمایت کند و بعد از آن توان حمایت را ندارد: «استیکر افغانی که اکنون به گونه‌ی رایگان در اپ استوری گوگل برای کارگیری وجود دارد، با هزینه‌‌ی شخصی مکتب حمایت می‌شود و برای زمان محدود است. در صورتی که افراد علاقه‌مند در این مدت نتوانند آن را در کاربری‌های وایبر، واتس‌اپ و تلگرام نصب نکنند، بعد از آن به دلیل قطع حمایت ما از اپ، نمی توانند آن را نصب کنند.»

مکتب C.T.I

مکتب (Code to Inspire ) یا شرکت «برنامه‌نویسی برای الهام بخشی» چهار سال پیش دراواخر ۲۰۱۵ در هرات ساخته‌شد. این مکتب که در نوع خود اولین شرکت برنامه‌نویسی برای زنان در افغانستان است.

فرشته فروغ که یکی از اعضای اصلی بنیاد Women’s Annex این مکتب را تاسیس کرد تا که زمینه‌های آموزشی و کارآفرنی برای زنان و دختران افغان را فراهم می‌کند.

دروه‌ی آموزشی این مکتب دو ساله است و از زمان تاسیسش تا کنون در بخش های، اپلکیش موبایل، گیم‌ها، فول استیک-طراحی وب‌سایت وگرافیک ۳۵ شاگرد برنامه‌نویس مسکلی را فارغ داده است.

از کارکرد شاگردان این مکتب، ساخت ۳۵ اپلکیشن، ۴۰ گیم و… است که از آن جمله اپلکیشن جنگ علیه مواد مخدر، آموزش حروف الفبا و اعداد برای کودکان، افغان هیرو گل، از پرکاربرترین‌ها در میان مردم است.

 همچنان این مرکز در اولین گام موفق به کسب یک جایزه‌ی ۲۵ هزار دالری از شرکت گوگل در قسمت ساخت برنامه‌‌های کمپیوتری شده است.

نبود حمایت

هرچند این مکتب برای کارآفرینی به زنان ساخته شده‌است؛ اما به گفته‌ی مسؤلان آن با وجود کارکردب خوب، تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند تا بتوانند آنچنانی که توقع می‌رفت، کار کنند.

حسیب رسا، مسؤول مکتب برنامه‌نویسی برای الهام‌بخشی می‌گوید: «مکتب به منظور کارآفرینی و حمایت از زنان ساخته شده و کارکرد خوبی هم داشته؛ اما تاکنون به این مکتب و به دختران ما توجه نشده و آن‌ها با همکاری کمک‌کنندگان بیرونی و با امکانات اندک کار می‌کنندکه برای پیشرفت زنان در این عرصه کافی نیست.»

بنابرگفته‌ی آقای رسا، در حال حاضر شماری از دختران دانش‌آموخته‌ی این مکتب، تنها از طریق آپلود و تبلیغات محصولات شان درآمدی اندکی دارند؛ اما این درآمد اندک، نمی‌تواند زمینه‌ی پیشرفت فن‌آوری آنان را مانند کشورهای پیشرفته فراهم کند و با کشورهای دیگر در زمنیه‌ی نرم‌افزار و فن‌آوری رقابت کنند.