جبران خسارت ناشی از کرونا در حقوق خصوصی

صبح کابل
جبران خسارت ناشی از کرونا در حقوق خصوصی

نویسنده: محمد مصطفا محمدیار، وکیل مدافع

موضوعی که امروز همه، در هر سن‌وسال و در هر گوشه و کنار در مورد آن شنیده‏‌اند و از آن ترس دارند، همانا مصیبت کرونا است که به طرق مختلف، فرد را مصاب می‌‏سازد؛ ولی آنچه در کنار مباحث طبی و حقوق کیفری و غیر آن، جای آن هنوز خالی است، چگونگی جبران ضرر و زیان ناشی از ویروس کرونا، در حوزه‌ی حقوق خصوصی است.

باید گفت که شخص از نگاه حقوق خصوصی، به سه طریقه یعنی به وسیله‌ی عمل خود، با تماس یا توسط شخص دیگر به ویروس کرونا، مبتلا می‏‌شود که در زیر به هر کدام آن طور جداگانه پرداخته می‏‌شود.

عمل شخصی شخص:

در این نوع گرفتاری، فرد با اقدام به ضرر خود خواه، به طور عمدی و یا غیر عمدی به اجسام و سطوح ملوث به ویروس کرونا، نزدیک شده و تماس می‌گیرد. مانند شخصی که به دست‏گیره‌ی دروازه‏‌ی که آلوده به این ویروس است دست می‏‌زند و سپس دستان خود را به چشم، بینی یا دهان می‏‌زند و در دام کرونا گیر می‏‌ماند و یا سایر توصیه‌‏های پزشکی مرتبط با جلوگیری از شیوع کرونا را نادیده می‏‌گیرد؛ در این طریقه طبق قاعده‏‌ی فقه‌ی و حقوقی «اقدام» و اصل شخصی بودن مسؤولیت‌‏ها، هیچ کسی دیگر به جز خود فرد، مسؤول پرداخت ضرر و زیان وارده نیست؛ چون این خود شخص است که بر علیه خود اقدام کرده است و خودش نیز در مقابل خود، مسؤولیت دارد و هیچ کسی دیگر پاسخ‌گوی این حالت نیست؛ چون دراین حالت وی، کسی دیگر نقش نداشته و آن‌چه عاید وی شده، از دست خود وی بوده و بلایی بوده که خودش به جان خریده است.

عمل بالمباشرت

در این فرض، شخصی «الف» که مصاب به ویروس کرونا است، به صورت مستقیم و بدون واسطه، شخص «ب» را به ویروس کرونا مبتلا می‌‏کند. مانند زمان که الف، ب را در آغوش می‏‌گیرد و از این تماس بدنی، ویروس شخص نخست، به شخص دوم سرایت می‏کند و وی را نیز آلوده می‏کند. در این حالت شخص متضرر با استناد به ماده‏ی ۷۷۶ قانون مدنی که چنین مشعر است: «هر گاه به اثر خطا و یا تقصیر، ضرری به غیر عاید شود، مرتکب به جبران خساره مکلف می‏‌باشد»؛ از مجرای قانونی و با تعقیب عدلی و قضایی از شخص ضرر زننده، طالب جبران خسارت وارده بر خویش شود. مجرای قانونی تعقیب، عبارت است از پولیس، ریاست‏های حقوقی وزارت عدلیه و محاکم. در این حالت عمد و غیرعمد و قصد و عدم‌قصد در معافیت شخص ضرر زننده، نقش ندارد و در صورت تقاضای شخص متضرر، شخص ضرر زننده، مکلف به ایفای مسؤولیت خویش است.

عمل بالتسبیب

در این فرض، شخص الف سبب می‏‌شود که شخص ب به شخص ج ویروس را انتقال بدهد. در این حالت، برعکس حالت پیشین، واسطه وجود دارد و فعل یا ترک فعل مضر، به گونه‌‏ی غیر مستقیم و توسط کس دیگری به متضرر رسیده است.

سؤال این است که در صورت اجتماع سبب و مباشر، مسؤولیت بر عهده‌ی کیست؟ قانون مدنی در ماده‌ی ۷۶۳ این گونه صراحت دارد: «در صورت اجتماع مباشر و متسبب، هر یکی از آن‏ها که متعدی یا متعمد باشند، ضامن شناخته می‏‌شوند. در صورت اشتراک، هر دو مشترکاً به تأدیه‌ی ضمان مکلف پنداشته می‏‌شوند.» در تشریح قسمت اول این ماده باید گفت، در صورتی که مثلاً شخص عاقل، شخص مجنون را تحریک می‏‌کند تا وی به ج حمله بکند و در نتیجه‌‏ی تماس بدنی مجنون با ج، ج به ویروس مبتلا شود. در این مثال، شخص عاقل، عمد داشته و با وساطت مجنون که فاقد عنصر معنوی و فاقد قصد و عمد بوده است، ج را در چنگال ویروس تسلیم کرده است.

در تبیین حصه‏‌ی دوم ماده‌ی مزبور باید گفت، چنانچه هر دو عاقل، متعمد و قاصد باشند و با اشتراک همدیگر، ج را ویروسی کنند، هر دوی ایشان طبق نص فوق باید ضرر را که ایراد کرده‏اند جبران بکنند.

آنچه قابل جبران دانسته می‏‌شود، عبارت است از مصارف مادی که شخص متضرر بابت تداوی، دوا، کرایه‌‏ی راه تا مطب، حق‌الزحمه‏‌ی پزشک، روزهای را که به دلیل بستری بودن از کار و وظیفه باز مانده است و جبران ضررهای معنوی طبق متن فقره‏‌ی ۱ ماده‏‏ی ۷۷۸ قانون مدنی که اشعار می‏دارد: «جبران خساره شامل سنجش ضرر معنوی نیز است» و در این جا ضرر معنوی همان ضرری است که شخص متضرر، بابت امید باختن از سلامتی و برگشت به زندگی متحمل شده است.

در نتیجه، شخص یا به اقدام خود مصاب به ویروس کرونا می‏‌شود که در این حالت، کسی دیگر مکلف به تأدیه‌ی خسارت‏‌های وارده بر وی نیست؛ یا با مباشرت و یا بالتسبیب. در صورت مباشرت، شخص مباشر ضررهای وارده را تلافی می‏‌کند و در تسبیب شخص متعمد.