احتمال پیروزی قاسم جومرت توکایف، در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان

آذر آذرمن
احتمال پیروزی قاسم جومرت توکایف، در انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان

انتخابات جدید ریاست جمهوری قزاقستان، به روز یک‌شنبه (۱۹جوزا) آغاز شده است و احتمال زیاد می‌رود که قاسم جومرت توکایف، سرپرست ریاست جمهوری و نامزد مورد حمایت نور سلطان نظربایف، رییس جمهور پیشین قزاقستان پیروز شود.

در ماه مارچ سال جاری میلادی، نورسلطان نظربایف، رییس جمهور پیشین، به صورت غیرمنتظره از این مقام کناره‌گیری کرد.

آقای نظربایف، ۷۸ ساله، این سمت را برای سی سال در دست داشت و سرانجام در ماه مارچ امسال، از این مقام کنار رفت.

با آن‌که او از مقام ریاست جمهوری کنار رفت، مقام‌های اصلی دیگری مثل عنوان دایمی «رهبر ملت»، ریاست دایمی شورای امنیت ملی و رهبری حزب نوراوتان در این جمهوری سابق اتحاد شوروی به شمار می‌رود.

پس از کناره‌گیری آقای نظربایف، آقای توکایف، رییس ۶۶ ساله‌ی مجلس بزرگان پارلمان قزاقستان تا زمان برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری این کشور، به‌عنوان سرپرست مقرر شد.

آقای توکایف، در نخستین اقدامش، «آستانه» پایتخت این کشور را به «شه نظربایف» تغییر نام داد.

در انتخابات قزاقستان، در مجموع ۷ نفر خودشان را برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری  نام‌نویسی کرده‌اند. بدون آقای توکایف، شش نامزد دیگر از شهرت و اعتبار در سطح کشور برخوردار نیستند و امکان پیروزی هیچ یک از آنان نمی‌رود.

به نظر خبرنگاران، وقتی که حزب حاکم، دستگاه تبلیغاتی تحت کنترل دولت و نهادهای مختلف دولتی، از آقای توکایف حمایت کنند، پیروزی او در این انتخابات احتمال زیاد دارد.

در یک نظرسنجی که از سوی دو مؤسسه انجام شده است، نشان می‌دهد که حزب حاکم ۷۳ درصد آرا را به دست خواهد آورد.

این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری پیشین، چهار سال پیش، آقای نظربایف ۹۸ درصد از کل آرا را، از آن خود کرد و میزان مشارکت مردم در آن انتخابات ۹۵ درصد اعلام شده بود.