احزاب ایتلاف آلمان بر سر تغییر قانون تابعیت به توافق رسیدند

صبح کابل
احزاب ایتلاف آلمان بر سر تغییر قانون تابعیت به توافق رسیدند

احزاب ایتلاف بزرگ دولتی آلمان که متشکل از دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات استند، پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگوی طولانی بر سر تغییر قانون تابعیت و کسب شهروندی این کشور، به توافق رسیدند.

با تصویب این طرح پیش‌نویس قانون از سوی مجلس نمایندگان آلمان (بوندس‌تاگ)، دریافت و نگه‌داری گذرنامه‌ی آلمانی برای خارجی‌ها مشکل‌تر از گذشته‌ خواهد شد.

برای این‌که این توافق بتواند به یک قانون فراگیر تبدیل شود، باید از سوی مجلس نمایندگان آلمان به تصویب برسد.

بر اساس مواد این طرح پیش‌نویس، اگر یک شهروند آلمان که دارای دو تابعیت است در خارج از آلمان به شبه‌‌نظامیان تروریست یا هر یک از گروه‌های تروریستی جهان بپیوندد، تابعیت آلمان را کاملن از دست خواهد داد.

همچنان در این طرح آمده است که یک خارجی فقط زمانی می‌تواند دارای گذرنامه‌ی آلمانی شود که هویت و تابعیت او کاملن روشن شده باشد و نیز سازگاری او در زمان زندگی پیش از دریافت تابعیت در آلمان تضمین شده باشد.

افزون بر این، با چنین مواد قانون در آلمان کسانی که دارای بیش از یک همسر استند، شهروندی شان منتفی خواهد شد.

موادی که در این طرح با عبارت «سازگاری با شیوه‌ی زندگی آلمانی» مرتبط است به شدت از سوی کارشناسان و سازمان‌های مربوط به امور پناه‌جویی و مهاجرت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این کارشناسان می‌گویند که این عبارت ممکن است به عنوان نوعی کلی‌گویی بتواند به خودبزرگ‌بینی فرهنگی تعبیر شود.

با تغییر قانون تابعیت، مهلت زمانی برای باز پس گرفتن گذرنامه و لغو آن تمدید خواهد شد.

طبق این طرح که اگر از سوی مجلس نمایندگان آلمان به تصویب برسد، گذرنامه‌ی آلمانی می‌تواند تا ۱۰ سال پس از دریافت حق شهروندی باز پس گرفته شود.

این در حالی است که طبق قانون فعلی این مدت تا ۵ سال می‌باشد.