ایران در محور سه نشست کشورهای عربی و اسلامی

صبح کابل
ایران در محور سه نشست کشورهای عربی و اسلامی

قرار است در جریان روزهای آینده، عربستان سعودی، میزبان سه نشست مهم کشورهای عربی و اسلامی باشد. جلسه‌ی شورای همکاری خلیج فارس، در نهم جوزا(۳۰ می)، اجلاس کشورهای عضو اتحادیه‌ی عرب در دهم سرطان( ۳۱ می) و اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی که هر سه نشست در شهر مکه برگزار خواهد شد.

تنش در منطقه، تهدیدهای ایران و هدف ایجاد اتحاد گسترده علیه ایران، محور موضوعات این نشست‌ها خواهد بود. این در حالی است که افزایش تنش بین ایران و امریکا و خراب‌کاری در منهدم ساختن چهار کشتی نفت‌کش در بندر فجیره و حملات هوایی حو‌ثی‌ها به لوله‌ی نفت عربستان و تهدید ایران به بستن تنگه‌ی هرمز نگرانی‌ها در این منطقه را افزایش داده است.

خبرگزاری فرانسه، در مورد این نشست‌ها گزارش کرده است که تا هنوز معلوم نیست چه کشورهایی در این نشست‌ها حضور خواهند یافت و تاکنون نیز از ایران که عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی است، دعوت رسمی صورت نگرفته است تا در این نشست‌ها شرکت کند.

این در حالی است که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر رسما از سوی سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای شرکت در نشست کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارس دعوت شده است.

تاریخ برگزاری اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از پیش تعیین شده بود. اما قرار برگزاری دو اجلاس دیگر در واکنش به افزایش تنش در منطقه سازماندهی شده است.