ایران سفیر بریتانیا در این کشور را فرا خواند

صبح کابل
ایران سفیر بریتانیا در این کشور را فرا خواند

به دنبال متهم شدن ایران از سوی بریتانیا مبنی بر حمله‌ی سپاه پاسداران این کشور بر نفت‌کش‌های جاپانی، وزارت خارجه‌ی ایران، سفیر بریتانیا در این کشور را فراخوانده است.

وزارت خارجه‌ی ایران با نشر بیانه‌ای گفته است که سفیر بریتانیا در واکنش‌ به اظهارات غیر واقع‌بینانه‌ی وزیر خارجه‌ی این کشور، فرا خوانده شده است.

پنج‌شنبه‌ی هفته پیش، دو نفت‌کش که گفته شده هر دو مربوط به جاپان بوده، در آب‌های عمان هدف قرار گرفت و نابود شد. به دنبال این حمله، ابتدا وزارت خارجه‌ی امریکا و پس از آن وزیر خارجه‌ی بریتانیا ایران را متهم به انجام این حمله کردند. وزارت خارجه‌ی بریتانیا هم‌چنان مسؤولیت انفجار چهار نفتکش اماراتی را هم به ایران نسبت داده است.

اما وزارت جارجه‌ی  ایران با غیر واقع‌بینانه خواندن اظهارات وزارت خارجه‌ی بریتانیا، آن را نادرست خوانده و گفته است که بریتانیا عجولانه ایران را به حمله بر نفت‎کش‌های جاپانی متهم کرده است.

در همین حال، شاه‌زاده‌ی عربستان سعودی نیز به گونه‌ای ایران را در این حمله متهم دانسته و گفته که سال‌هاست این کشور از تروریزم و ویرانی در جهان و منطقه حمایت می‌کند.

محمد بن سلمان، تاکید کرده که تقاضای عربستان سعودی از جامعه‌ی جهانی مبنی بر اتخاذ موضع قاطع علیه ایران نیز به همین دلیل بوده که این کشور، ده‌ها سال از تروریزم حمایت کرده و در پی توسعه‌طلبی است. حمله بر نفت‌کش‌های جاپانی، این مسأله را بیش‌تر ثابت کرده است.