حسن روحانی: ما اهل منطق و مذاکره‌ایم

صبح کابل
حسن روحانی: ما اهل منطق و مذاکره‌ایم

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، گفته است: «ما اهل منطق و مذاکره‌ایم. اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی به کنار میز مذاکره بنشیند و نه این‌که فرمان مذاکره صادر کند. در آن صورت ما تابع نخواهیم بود.»

آقای روحانی، که شنبه شب (۱۱ جوزا)، در جمع ورزش‌کاران ایرانی صحبت می‌کرد، گفته است: «دشمنی که تا سال گذشته اعلام می‌کرد هدفم از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران است، امروز به صراحت اعلام می‌کند کاری با نظام ندارد. دشمنی که تا چند ماه قبل ادعا می‌کرد بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان است و اگر اراده کند نیروهای مسلح ایران را می‌تواند در هم بشکند، امروز اعلام می‌کند که قصد جنگ ندارد. چند ماه پیش خلیج فارس، جولانگاه ناوهای آن‌ها بود؛ اما امروز از ناوهای آن‌ها خبری نیست و تا ۳۰۰ – ۴۰۰ مایلی دورتر در آب‌های بین المللی لنگر انداخته‌اند.»

رییس جمهور ایران، در ضمن اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه کشورش، گفته است: «دشمنان آرزوی واهی داشتند که ملت ایران را وادار به تسلیم کنند؛ اما تا امروز علی‌رغم سختی و مشکلات، مردم در برابر فریادهای دشمن مقاوت کرده‌اند.»

این سخن آقای روحانی، در حالی ابراز می‌شود که تنش‌ها میان امریکا و ایران در هفته‌های اخیر شدت گرفته و دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا نیز، خواستار مذاکره با ایران شده است.

آقای ترامپ، چند روز پیش در کاخ سفید به خبرنگاران گفته بود که می‌خواهد با ایران کنار بیاید. به گفته‌ای او: «ایران در پی مذاکره است و اگر آن‌ها بخواهند با ما گفت‌وگو کنند، من برای مذاکره حاضرم.» او همچنان تاکید کرده بود که ایران همانند چین از هر جهتی ضعیف شده و به دنبال گفت‌وگو با امریکا است.

این همه درحالی است که از چند ماه‌ به این‌سو تنش‌ها میان ایران و امریکا ادامه دارد. امریکا ایران را متهم به حمایت جدی از گروه‌های هراس‌افگن در منطقه کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران نیز، چند روز قبل در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی تلویزیونی العالم که متن آن از سایت دولت ایران به نشر رسیده، گفته بود: «دولت ایران مشکلی با آقای ترامپ ندارد. برخی فکر می‌کنند که ما با آقای ترامپ مشکل داریم. این‌گونه نیست.»

آقای ظریف همچنان، سیاست خارجی امریکا را نامشخص خوانده و خواستار توقف آن‌چه زبان تهدید و عمل تهدید علیه جمهوری اسلامی خوانده، شده بود.