در صورت دست‌یافتن به توافق، تحریم‌ها علیه ایران لغو می‌شود

صبح کابل
در صورت دست‌یافتن به توافق، تحریم‌ها علیه ایران لغو می‌شود

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا در امور ایران، گفته، در صورتی که واشنگتن و تهران به یک سری توافقات دست پیدا کنند، ایالات متحده آمادگی دارد که تمام تحریم‌ها را علیه ایران لغو کند.

به نقل از صدای امریکا، برایان هوک، نماینده‌ی ویژهی وزارت خارجه‌ی امریکا در امور ایران، گفته است: «ایالات متحده آمادگی دارد که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند؛ اما این موضوع بعد از رسیدن به توافق با ایران خواهد بود.»

آقای هوک، افزوده است که امریکا در پی توافقی جامع با ایران است که برنامه‌ی‌ هسته‌ای، برنامه‌ی موشکی و اقدام‌های ایران در منطقه را در بر بگیرد.

او گفته است که در حال حاضر، هیچ کانال پشت پرده‌ای برای گفت‌وگو با ایران وجود ندارد.

آقای هوک به سفر خود به منطقه اشاره کرده و گفته که در جریان آن، در مورد تضمین آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی در تنگه‌ی هرمز، با مقام‌های منطقه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

او علاوه کرده است: «دونالد ترامپ، آماده است تا با ایران وارد گفت‌وگو شود و تهران باید انتخاب کند که به دنبال روش‌های دیپلماتیک است یا این ‌که می‌خواهد نظاره‌گر سقوط اقتصاد خود باشد.»

تنش‌های اخیر میان ایران و امریکا، پس از آن بیش‌تر شد که سپاه پاسداران هفته‌ی قبل ادعا کرد که هواپیمای بدون سرنشین امریکایی را هدف قرار داده است. ارتش امریکا، ادعای ایران مبنی بر حضور هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در حریم هوایی ایران را رد کرده است و گفته که این هواپیما، در آسمان بین‌المللی پرواز می‌کرد.

پیش از این، مایک پومپیو، وزیر خارجه‌ی امریکا، تاکید کرده بود، تا زمانی ‌که حکومت ایران از خشونت دست نکشد، فشارهای اقتصادی علیه این کشور شدت خواهد یافت. او گفته بود که امریکا، در زمان مناسب تمایل به تعامل با ایران دارد.

آقای پومپیو، افزوده بود: «تا زمانی که حکومت ایران خشونت را کنار نگذارد و دیپلماسی امریکا را با دیپلماسی پاسخ ندهد، انزوای دیپلماتیک و فشارهای اقتصادی علیه این کشور شدت می‌یابد.»

وزیر خارجه‌ی امریکا گفته بود که واشنگتن، به دنبال صلح و ثبات در خاورمیانه است و می‌خواهد که دست‌یابی ایران به سلاح اتمی را متوقف کند و همچنان از تهدیدات بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم پیش‌گیری کند.