دونالد ترامپ: من برای مذاکره با ایران حاضرم

عبدالرازق اختیاربیگ
دونالد ترامپ: من برای مذاکره با ایران حاضرم

رییس جمهور امریکا گفته است در صورتی که ایران حاضر به مذاکره شود، او نیز حاضر است با مقامات این کشور مذاکره کند.

دونالد ترامپ، پنج‌شنبه شب در کاخ سفید به خبرنگاران گفته است که می‌خواهد با ایران کنار بیاید. به گفته‌ای او: «ایران در پی مذاکره است و اگر آن‌ها بخواهند با ما گفت‌وگو کنند، من برای مذاکره حاضرم.»

رییس جمهوری امریکا ضمن این که گفته حاضر است با ایران مذاکره کند؛ اما تاکید کرده که ایران همانند چین از هر جهتی ضعیف شده و به دنبال گفت‌وگو با امریکا است.

همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها میان ایران و امریکا، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی نیز پنج‌شنبه شب در یک نشست اضطراری در مکه گفته است که ایران یک خطر بین‌المللی است و همه‌ی جهان را تهدید می‌کند.

پادشاه عربستان از جامعه‌ی جهانی و کشورهای خلیج فارس خواسته است که جلو مداخله‌ی ایران را بگیرند. آقای سلمان گفته است: «از فعالیت‌های مجرمانه‌ی ایران جلوگیری شود.»

مقامات عربستانی، همچنان ایران را به حمله بالای نفت‌کش‌ها در ساحل امارات متحده‌ی عربی متهم کرده‌اند.

این همه درحالی است که از چند ماه‌ به این‌سو تنش‌ها میان ایران و امریکا ادامه دارد. امریکا ایران را متهم به حمایت جدی از گروه‌های هراس‌افگن در منطقه کرده است.

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان دو کشور،  هفته‌ی قبل رییس جمهور امریکا دستور داد که ۱۵۰۰ نیروی نظامی تازه، به خاورمیانه جهت رسیدگی به خطرات احتمالی فرستاده شود. حدود سه هفته قبل امریکا اعلام کرده بود که یک ناو جنگی به منظور مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران، به خاورمیانه می‌فرستد.

با این همه ایران، ضمن رد تمام اتهامات امریکا مبنی بر حمایت آنان از گروه‌های هراس‌افگن، گفته است که هرچند کشورش به دنبال جنگ با این کشور نیز نیست؛ اما شرایط کنونی، فرصت مناسب برای مذاکره با ترامپ نیست.