سازمان ملل: ۴ میلیون ونزویلایی به‌خاطر بحران داخلی از کشورشان فرار کرده‌اند

صبح کابل
سازمان ملل: ۴ میلیون ونزویلایی به‌خاطر بحران داخلی از کشورشان فرار کرده‌اند

سازمان ملل متحد، گفته است که چهار میلیون شهروند ونزویلا در چهار سال گذشته، به دلیل بحران داخلی، از این کشور به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند.

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران، اعلام کرده است که از ماه نوامبر (عقرب ۱۳۹۷) سال گذشته‌ی میلادی تاکنون، یک میلیون شهروند ونزویلایی از کشورشان فرار کرده‌اند.

ادواردو استاین، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور مهاجران، که پیش از این معاون رییس جمهور گواتمالا بود، گفته است: «کشورهای امریکای لاتین و حوزه‌ی دریای کاراییب، تا جایی که توانسته‌اند به کمک مهاجران پرداخته‌اند؛ اما کمک‌های بین‌المللی هم باید هر چه عاجل‌تر آغاز شود.»

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، همچنان در گزارش خود آورده است که پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی، ۷۰۰ هزار تن، و از سال ۲۰۱۶ میلادی سه میلیون دیگر از شهروندان ونزویلا، مجبور به ترک کشورشان شده‌اند.

بر بنیاد گزارش یورو نیوز، کشور کلمبیا، پذیرای بیش‌ترین مهاجر از ونزویلا است که در حال حاضر ۱٫۳ میلیون نفر شده‌ است. در رتبه‌ی دوم، کشور پُرو، با پذیرش ۷۶۸ مهاجر ونزویلایی، و در رتبه‌های بعد، کشورهای شیلی، اکوادور، برزیل و آرژانتین قرار دارند.

این فرار شهروندان ونزویلایی از زمانی آغاز شد که تنش‌ها میان نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزویلا و خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون این کشور شدت گرفت.

آقای گوایدو، در جنوری سال جاری میلادی، خود را رییس جمهور موقت این کشور برای جامعه‌ی جهانی معرفی کرد.

در همین حال، یونیسف یا صندوق کودکان سازمان ملل متحد، روز جمعه (۱۷ جوزا) گفته است که در حدود ۲٫۲ میلیون کودک در ونزویلا، یعنی از هر سه کودک یک کودک، به شدت نیازمند کمک‌های بشردوستانه استند.

همچنان در گزارش یونیسف آمده است که میزان مرگ و میر افراد زیر پنج سال، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی، دو برابر شده است.

همچنان آنجلینا جولی، بازیگر معروف سینمای هالیوود، و سفیر حُسن نیت سازمان ملل در امور پناهندگان، قرار است به یک سفر دو روزه به مرز کلمبیا و ونزویلا برود و از مهاجرانی که در زیر چادر به سر می‌برند، دیدار کند.