سالانه هشت میلیون نفر در جهان به دلیل استفاده از سگرت می‌میرند

عبدالرازق اختیاربیگ
سالانه هشت میلیون نفر در جهان به دلیل استفاده از سگرت می‌میرند

در گزارش سازمان جهانی صحت، به مناسبت روزجهانی بدون دخانیات، آمده است که سالانه حدود هشت میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل استفاده از سگرت جان خود را از دست می‌دهند.

در این گزارش آمده است که از میان هشت میلیون نفری که سالانه به دلیل استفاده از سگرت جان می‌دهند، حدود یک میلیون آن کسانی‌اند که به دلیل همسایگی با معتادان دود آن را تنفس می‌کنند.

سازمان جهانی صحت در این گزارش خود تاکید کرده است که حدود ۴۰ درصد از تمام قربانیان دخانیات در جهان، به دلیل تخریب مجرای تنفسی و شش‌های شان می‌میرند.

دویچه‌ وله به نقل از  تدروس ادانوم گبرییسوس، دبیر کل سازمان جهانی صحت نگاشته است که مهم‌ترین شرط برای داشتن یک زندگی سالم، ریه‌ها (شش‌ها)ی سالم است.

دبیر کل سازمان ملل هم‌چنان از تمام کشورهای عضو در کنوانسیون ضد تنباکو خواسته است که برای جلوگیری از تبلیغات سگرت، افزایش مالیات برای استفاده‌کنندگان و تولیدکنندگان آن اقدام کنند.

آقای گبرییسوس هم‌چنان گفته است که تولیدکنندگان سگرت، تلاش‌ می‌کنند تا با استفاده از تبلیغات در کشورهای درحال توسعه، مشتری جلب کنند.

سازمان جهانی صحت درحالی خبر داده که سالانه حدود ۸ میلیون نفر در جهان به خاطر استفاده از سگرت می‌میرند که استفاده از دخانیات و سگرت با گذشت هر روز در افغانستان نیز بیشتر می‌شود.

براساس معلوماتی که وزارت صحت عامه‌ی افغانستان به روزنامه‌ی صبح کابل داده است، حدود ۲٫۵ تا سه میلیون تن در افغانستان تنها به مواد مخدر از نوع چرس و تریاک اعتیاد دارند.

 چندی قبل سازمان بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر و حاکمیت قانون امریکا، نیز شمار افرادی را که در افغانستان از مواد مخدر استفاده می‌کنند، بیش‌تر از سه میلیون نفر عنوان کرده بود.

مسؤولان وزارت صحت می‌گویند از سه‌میلیون‌نفری که در افغانستان از  مواد مخدر استفاده می‌کنند، ۱٫۴ میلیون نفر آن‌ها به طور دایمی اعتیاد به مواد مخدر دارند و ۱٫۶ میلیون نفر نیز به صورت تفریحی از مواد مخدر استفاده می‌کنند.