فرمانده‌ی سنتکام در خاورمیانه؛ ایران عقب‌نشینی کرد

آذر آذرمن
فرمانده‌ی سنتکام در خاورمیانه؛ ایران عقب‌نشینی کرد

فرمانده‌ی ارشد نیروهای امریکایی جنرال مکنزی، در تازه‌ترین اظهارات خود می‌گوید که ایران در واکنش به تقویت نظامی امریکا در خلیج فارس، از موضع خود عقب‌نشینی کرده است.

آقای مکنزی فرمانده‌ی سنتکام در خاورمیانه با تاکید بر این‌که امریکا نیروهای نظامی خود در خلیج فارس را زمانی تقویت کرده است که ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه آماده‌ی حملات خرابکارانه بودند، با افزایش  و تقویت توان نظامی امریکا در منطقه و خلیج فارس، به نظر می‌رسد که ایران از موضع خود عقب نشسته است و در حال بازنگری محاسباتش است.

بر بنیاد گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آقای مکنزی در ادامه افزوده است که وی در حال ارزیابی موضع ایران است و به این زودی نمی‌شود نتیجه گرفت که ایران دست از طرح‌هایش برای حملات بالقوه‌ علیه منافع ایالات متحده‌ی امریکا، کشیده است.

جنرال مکنزی، به تاریخ ۱۵ ثور، وقتی خواستار تسریع در فرستادن یک ناو هواپیمابر و چهار بم‌افکن استراتژیک به خلیج فارس شد که ایران و گروه‌های نیابتی‌اش نشان دادند که فعالیت‌های آن‌ها تهدید «قوی و فوری» به نظر می‌رسد.

در همین حال، جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا، چند روز پیش اعلام کرد که واشنگتن در واکنش به «مواردی از روی‌دادهای نگران‌کننده و تنش‌زا»، ناو هواپیمابر ابراهام لینکن، کشتی گروه آن و چند بم‌افکن بی‌-۵۲ را به منطقه‌ی خلیج فارس اعزام کرده است.

وی همچنان به تهدید گفت که به هر حمله‌ی ایران «با نیروی بی‌امان» پاسخ خواهد داد.

گفته می‌شود که انفجار خراب‌کارانه در چهار فروند کشتی تجاری و نفتی در نزدیکی آب‌های بندر فجیره در امارات متحده‌ی عربی، بر این تنش‌ها افزود. در پی این روی‌داد، امریکا همراه با امارات متحده‌ی عربی و عربستان سعودی، ایران را متهم به این کار کردند.

همزمان با تشدید این تنش‌ها میان امریکا و ایران، خبرنگاران از کشتی ابراهام لینکن در دریای عرب بازدید کردند. همچنین مقام‌های امریکایی، گفت‌وگو میان امریکا و ایران را بدون هیچ پیش‌شرطی در مورد برنامه‌های هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه را مطرح کردند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا، روز پنج شنبه (۱۶ جوزا)، با اشاره به موضوع ایران گفت به نظر می‌رسد مقام‌های ایران «می‌خواهند مذاکره کنند. ما همچنین، اما آن‌چه که نمی‌توانند داشته باشند، سلاح اتمی است.»

این در حالی است که دولت ایران، هر گونه گفت‌وگو با امریکا را رد کرده و همچنان خواستار «تغییر رفتار» امریکا و بازگشت این کشور به برجام شده است.