محمد مرسی، رییس جمهور پیشین مصر درگذشت

صبح کابل
محمد مرسی، رییس جمهور پیشین مصر درگذشت

محمد مرسی، رییس جمهور پیشین مصر که به منظور رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه حاضر شده بود، در جلسه‌ی دادگاه بی‌هوش شد و پس از انتقال به شفاخانه، درگذشت.

به نقل از بی‌بی‌سی، تلویزیون دولتی مصر، در گزارشی گفته است که دلیل مرگ محمد مرسی، حمله‌ی قلبی بوده است. آقای مرسی پس از حضور در دادگاه، برای حدود ۵ دقیقه در مقابل قاضی صحبت کرده و بعد از پایان سخنانش، بی‌هوش شد و بعد از انتقال به شفاخانه، در گذشت. او در هنگام مرگ، ۶۷ سال داشته است.

دادگاه روز دوشنبه (۲۷جوزا) اتهامات جاسوسی علیه محمد مرسی را بررسی می‌کرد.  او به اتهام دست‌داشتن در سه پرونده‌ی مختلف، به ۴۵ سال زندان محکوم شده بود. رهبری یک گروه غیرقانونی، بازداشت و شکنجه‌ی معترضان ضددولتی و افشای اسرار دولتی، از اتهاماتی بود که به محمد مرسی نسبت داده شده بود.

بعد از سرنگونی حکومت مرسی مبارک در سال ۲۰۱۲، محمد مرسی رییس جمهور مصر شد. مخالفان آقای مرسی، او را متهم به استبداد می‌کردند.

فعالان مدنی در مصر و خانواده‌ی آقای مرسی، همواره از وضعیت بد او در زندان شکایت می‌کردند. او دچار فشار خون بالا و شکر بود.

مرسی نخستین رییس جمهور اسلام‌گرا و بدون پیشینه‌ی نظامی در مصر بود. محمد مرسی پس از یک سال حکومت در مصر، در کودتایی که به رهبری عبدالفتاح سیسی توسط ارتش راه‌اندازی شده بود، برکنار و زندانی شد.

در همین حال، عبدالله مرسی فرزند محمد مرسی، گفته است که محل نگهداری جنازه‌ی پدرش را نمی‌داند و مقامات مصر به او اجازه نمی‌دهند که جنازه‌ی پدرش را در زادگاهش دفن کند.