پرواز هواپیماهای روسی به گرجستان به حالت تعلیق درآمد

صبح کابل
پرواز هواپیماهای روسی به گرجستان به حالت تعلیق درآمد

رییس جمهور روسیه، به دنبال درگیری‌های اخیر در گرجستان، به‌گونه‌ی موقت پرواز هواپیماهای روسی به این کشور را به حالت تعلیق در آورده است. وضع این تعلیق، از هشتم جولای اجرایی می‌شود.

به نقل از بی‌بی‌سی، حضور یک نماینده‌ی مجلس روسیه در مجلس گرجستان، تظاهرات گسترده‌ای را در پی داشته و در جریان آن، ۲۴۰ نفر از شهروندان گرجستان زخم برداشته‌اند.

روسیه و گرجستان، حدود ۱۱ سال قبل، بر سر اوستیای جنوبی و آبخاز با هم درگیر شدند و تنش‌ها میان دو کشور، هنوز هم پابرجاست. روسیه اعلام کرده است که به آژانس‌های مسافرتی، توصیه می‌کند تا تورهای گردشگری به گرجستان را لغو کنند.

سرگی گاوریلوف، نماینده‌ی مجلس روسیه، روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، در نشست نمایندگان ملل مسیحی ارتودکس، در مجلس گرجستان سخنرانی کرد. او سخنرانی خود را به زبان روسی و از چوکی رییس پارلمان گرجستان انجام داد. این سخنرانی، با واکنش تند احزاب مخالف گرجستان مواجه شد.

در پی سخنرانی او، اعتراضات گسترده‌ای شکل گرفت و شماری از معترضان، وارد ساختمان مجلس شدند. همزمان با ورود معترضان به مجلس، سربازان پولیس گرجستانی، با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و پرتاب گاز اشک‌آور، تلاش کردند تا آن‌ها را متفرق کنند. در پی این اعتراضات، رییس مجلس گرجستان استعفا داده است.

از سویی هم، سالومه زورابیشویلی، رییس‌جمهور گرجستان گفته است که روسیه، دشمن و اشغال‌گر است و به این ناآرامی‌ها و اعتراضات، دامن زده است.

در همین حال، روسیه نیز این اعتراضات را محکوم کرده و گفته است که این اعتراضات، به معنی (روسیه‌هراسی) است. وزارت خارجه‌ی روسیه نیز، گفته است که احزاب مخالف گرجستان، برای جلوگیری از بهبود روابط میان دو کشور تلاش‌هایی انجام داده‌اند.