احتمال دیدار رییس جمهور روسیه و پاپ فرانسیس در ماه آینده

صبح کابل
احتمال دیدار رییس جمهور روسیه و پاپ فرانسیس در ماه آینده

رییس جمهور روسیه در ماه آینده به ملاقات پاپ فرانسیس خواهد رفت.

واتیکان از استقبال رییس جمهور روسیه با میزبانی پاپ فرانسیس خبر داد. دیمیتری پیسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «روسیه برای سفر رییس جمهور پوتین به واتیکان در ماه آینده اقدامات لازم را روی دست گرفته است و تماس‌ها میان روم و کرملین جریان دارد.» آقای پیسکوف افزود که ملاقات با پاپ فرانسیس، در این سفر برنامه‌ریزی شده است و جزئیات این سفر  را به موقع با رسانه‌ها در میان خواهد گذاشت.

این ملاقات میان رییس جمهور پوتین و پاپ فرانسیس قرار است یک روز پیش از گردهمایی رهبران مسیحیان رومن کاتولیک اوکراین در روم صورت بگیرد و موضوع این دیدار، نزاع جاری در شرق اوکراین و تاثیرات جدایی کلیساهای آرتودکس اوکراین و روسیه خواهد بود.

این در حالی است که رهبر مذهبی مسیحیان کاتولیک جهان، پاپ فرانسیس، پیش از این دوبار در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ با رییس جمهور پوتین دیدار داشته است که خواستار  یافتن راه‌حل جدی برای توقف جنگ در اوکراین شده بود. در درگیرهای پنج سال پیش در اوکراین میان نیروهای دولتی و جدایی طلبان مورد حمایت مسکو، حدود سیزده هزار نفر کشته شده بودند.  این جنگ زمانی آغاز شد که روسیه شبه جزیره‌ی کریمیای اوکراین را به خود ملحق کرد.

اقلیت مذهبی گریک کاتولیک اوکراین، از پیروان پاپ فرانسیس استند که به همین علت، واتیکان خواستار سفر رهبری کلیسای گری کاتولیک اوکراین برای گفت‌وگو درباره‌ی جنگ در این کشور شد.

کلیسای آرتودوکس اوکراین، ماه گذشته به صورت رسمی جدایی خود از کلیسای روسیه را اعلام کرد و مرجعیت روحانی مسیحیان آرتودکس جهان در استانبول این جدایی را به رسمیت شناخت.

کلیسای روسیه بخش بزرگی از عیسویت آرتودوکس در جهان به شمار می‌رود و کلیسای آرتودوکس شرقی و کلیسای رومن کاتولیک در سال ۱۰۵۴ میلادی، تقریبن هزار سال پیش از هم جدا شده بودند. به دنبال این جدایی‌ها از سال ۲۰۰۹  به بعد، روسیه و واتیکان روابط دیپلوماتیک میان هم برقرار کردند و آقای پوتین با پاپ بینیدکت رهبر مذهبی سابق کاتولیک نیز دیدار داشته، که گفته می‌شود ملاقات کیریل اسقف کلیسای روسیه و پاپ فرانیسس در سال ۲۰۱۶ در هاوانا، اولین ملاقات تاریخی میان رهبران این دو کلیسا بود.

ملاقات رییس جمهور پوتین و پاپ فرانسیس در حالی قرار است در ماه آینده در واتیکان صورت بگیرد که گفته می‌شود این دو کلیسا، تا هنوز از همدیگر رَنجِش و اختلاف نظر دارند.