اعلامیه مشترک نشست مسکو: نتیجه گفت‌وگوها مثبت بود اما به نشست‌های بعدی نیاز است

صبح کابل
اعلامیه مشترک نشست مسکو: نتیجه گفت‌وگوها مثبت بود اما به نشست‌های بعدی نیاز است

نشست مسکو میان سیاسیون افغانستان و هیات طالبان پس از دو روز بحث و گفت‌وگو پشت درهای بسته پس از چاشت امروز پنج‌شنبه(۹جوزا) پایان یافت.

در اعلامیه مشترکی که در پایان این دور گفت‌وگوها منتشر شده، آمده است:« هر دو طرف بر ادامه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی، برقراری آتش‌بس، حفاظت از غیرنظامیان، مسایل مربوط به آزادی زندانیان، خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، قطع مداخلات خارجی، تحکیم نظام اسلامی، حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی کشور،  حقوق زنان و مسایل دیگر به گفت‌وگو های موثر و سازنده پرداختند».

در این اعلامیه آمده است که دو طرف هم‌چنان  بر اراده‌ی مشترک برای  رسیدن به صلح پایدار و فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌اند.

بر بنیاد این اعلامیه: « طرفین در بخش‌های مختلف به توافق ‌و پیش‌رفت‌های خوبی دست یافتند. ‌به دلیل این که برخی از مسایل ایجاب مباحث بیشتر را می‌نمایند، توافق شد تا روی این مسایل، با تاکید بر توافقات در پنجم و ششم فبروری سال جاری میلادی، به گفت‌وگو‌های شان ادامه بدهند».

بر بنیاد گزارش‌ها مهم‌ترین بحث این دور گفت‌وگوها میان دوطرف، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و اعلام آتش‌بس در روزهای عید بوده است.

اما فوزیه کوفی پیش از پایان این دورگفت‌وگوها، به روزنامه‌ی صبح کابل گفته بود که نه طالبان حاضر شدند که در روزهای عید آتش‌بس کنند و نه سیاسیون که در نشست مسکو حضور دارند، پذیرفته‌اند که نیروهای خارجی به گونه‌ی آنی از افغانستان بیرون شوند. بنا بر این گفته و اعلامیه‌ی نشر شده هیچ توافقی مبنا بر آتش‌بس میان دو طرف صورت نگرفته است.

این همه در حالی است که در جریان هشت ماه گذشته طالبان هفت بار با نمایندگان امریکایی و دو بار با شماری از چهر‌ه‌های سیاسی و رهبران جهادی دیدار کرده‌اند، اما تاکنون حاضر نشده‌اند که با حکومت افغانستان به گونه‌ای مستقیم دیدار و گفت‌وگو کنند.

حکومت افغانستان نیز تاکید می‌کند که این نشست‌ها نهایی نیست و سرانجام طالبان ناگزیراند با آنان و مردم مذاکره کنند. رییس جمهور غنی به طالبان اطمینان داده است، در صورتی که آنان حاضر به مذاکره مستقیم شوند، نه تنها که برای شان دفتر سیاسی در کابل می‌دهد که امنیت شان را نیز به گونه‌ی کامل تامین خواهد کرد.