تجمع اعتراضی در ولایت هرات به خاطر ترمیم و بازسازی منار جام

صبح کابل
تجمع اعتراضی در ولایت هرات به خاطر ترمیم و بازسازی منار جام

شماری از فرهنگیان و فعالان مدنی ولایت‌های غربی افغانستان، از حکومت و سازمان یونسکو، می‌خواهند تا در راستای ترمیم و بازسازی منار جام، اقدام کنند.

این افراد که روز دوشنبه (۶ جوزا) در مقابل ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات تجمع اعتراضی‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند، تاکید می‌کنند که منار جام با خطر فروپاشی روبه‌رو است.

عبدالقیوم وزیری، رییس انجمن حامیان میراث فرهنگی هرات، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که تاکنون کارهای اساسی برای بازسازی منار جام صورت نگرفته و باید روند ترمیم و بازسازی آن، هر چه زودتر آغاز شود.

او می‌افزاید: «با سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر، منار جام با خطر فروپاشی مواجه شده و به همین دلیل باید هم یونسکو و هم دولت خود را برای بازسازی این منار تاریخی آماده کنند.»

در همین حال، محمد صدیق میر، یکی از کارشناسان فرهنگی در ولایت هرات، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که تخریب منار جام، ضربه‌ی غیر قابل جبرانی به ابهت فرهنگی افغانستان وارد خواهد کرد.

این در حالی است که اواخر هفته‌ی قبل، در پی سرازیر شدن سیلاب‌ها در اطراف منار جام، نگرانی‌هایی مبنی بر تخریب این اثر تاریخی افزایش یافت و دیوار محافظتی این بنا نیز تخریب شد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی پیش از این به وزارت اطلاعات و فرهنگ و یونسکو هدایت داده بود که هر چه زودتر با فرستادن تیم تخنیکی، از تخریب بیشتر ساحه‌ی منار جام جلوگیری کرده و روی اقدامات بعدی کار کنند.

منار جام پس از قطب منار دهلی هند، دومین منار خشتی در سطح جهان قلمداد می‌شود. منار جام، ثبت میراث‌های فرهنگی یونسکو نیز می‌باشد و ارتفاع آن با ۸۰۰ سال قدامت، ۶۵ متر طول و ۹ متر عرض دارد.