تخفیف ۴۵ میلیونی اوزبیکستان برای برق وارداتی به افغانستان

صبح کابل
تخفیف ۴۵ میلیونی اوزبیکستان برای برق وارداتی به افغانستان

عبدالله عارف‌اُف، نخست‌وزیر اوزبیکستان، در دیدار با رییس اجرایی خبر از اجرایی شدن طرح انتقال برق از سرخان اوزبیکستان تا پلخمری  را داد. این خط برق نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر خواهد بود و ۱۱۰ میلیون دالر هزینه نیاز دارد که اوزبیکستان قرار است تا  ۴۵ میلیون دالر از هزینه‌ی این خط برق را  به افغانستان تخفیف بدهد.

 دفتر مطبوعاتی ریاست اجرایی روز دوشنبه، (۱۰سرطان) در خبرنامه‌ی خود آورده است که عبدالله عبدالله با عبدالله عارف‌اف، نخست‌وزیر اوزبیکستان، در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ دیدار کرده است.

در این خبرنامه آمده است که اوزبیکستان روابط تجاری و اقتصادی خوبی با افغانستان دارد و تلاش می‌کند تا این روابط گسترش پیدا کند. از جانب دیگر، عبدالله عارف‌اف، به هدف افتتاح نمایشگاه تجارتی صنایع کشورش به شهر مزارشریف آمده است. نخست‌وزیر اوزبیکستان گفته است که کشورش در بخش‌های مختلف از جمله در بخش زراعت، تجارت، برق، خط آهن، گاز و سرمایه‌گذاری با افغانستان همکاری نزدیک داشته باشد و در همین راستا خواهان ایجاد سهولت در روابط تجاری دوجانبه است.

ریس اجرایی در این دیدار اظهار داشته است که «سطح تجارت میان دو کشور خوب است؛ اما ظرفیت‌های بازرگانی بیش‌تری وجود دارد تا سطح تعاملات اقتصادی افزایش یابد. امید است با فرصتی که برای سرمایه‌گذاران هر دو کشور فراهم می‌شود، همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو طرف افزایش یابد.»

این در حالی است که آقای عبدالله اشاره به این داشته است که هرچند میزان واردات افغانستان بالا است؛ اما تلاش حکومت افغانستان در پی این است تا توازن میان صادرات و واردات بین دو کشور برقرار شود. او برای رسیدن به این هدف، خواهان همکاری اوزبیکستان شده است.