تدامیچی یاماموتو: صلح و انتخابات، هر دو برای ملل متحد مهم استند

صبح کابل
تدامیچی یاماموتو: صلح و انتخابات، هر دو برای ملل متحد مهم استند

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد برای افغانستان، تاکید کرده است که انتخابات ریاست جمهوری پیش ‌رو و روند گفت‌وگوهای صلح، برای ملل متحد اولویت‌های مهم استند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی ملل متحد برای افغانستان، گفته است که انتخابات ریاست جمهوری پیش ‌رو و روند گفت‌وگوهای صلح، نباید یکدیگر را متأثر کنند و یا سبب تعویق یکدیگر شوند.

او افزوده است: «هر دو پروسه باید با نیرو و تعهد کامل تمام دست‌اندرکاران به پیش برده شوند. میان این پروسه‌های مهم ارتباط واضح وجود دارد؛ زیرا هر دو بر آینده‌ی افغانستان به صورت اساسی تاثیر خواهند داشت، ملل متحد به تلاش‌های خود در این دو بخش با تمام قوا، ادامه خواهد داد.»

آقای یاماموتو، گفته است که انتخابات ریاست جمهوری پیش ‌رو، لحظه‌ی اساسی برای تایید دوباره‌ی مشروعیت ساختار سیاسی دموکراتیک افغانستان است و به منظور دریافت اطمینان از انتخابات با اعتبار و نتیجه‌ی مورد پذیرش این روند، نیاز است تا اساس این بنیاد سیاسی-حیاتی گذاشته شود.

او تاکید کرده است که افغانستان تحمل مقابله با بحران‌های دوام‌دار و طولانی‌مدت بعد از انتخابات را ندارد، «بحران‌هایی که می‌توانند سبب تضعیف مشروعیت دموکراتیک و ملی ریاست جمهوری شوند و توانایی رییس جمهور جدید برای گردهم آوردن مردم افغانستان در یک پروسه‌ی معنادار و همه شمول صلح را آسیب برسانند.»

تدامیچی یاماموتو، گفته است که ملل متحد، بر علاوه‌ی حمایت از کمیسیون‌های انتخاباتی، به کار خود برای پشتیبانی از تمام تلاش‌های صلح که بسیار مهم استند، ادامه می‌دهد.

او خاطرنشان کرده است: «رسیدن به صلح نیاز به تلاش جوانب مختلف دارد؛ اما با حمایت جامعه‌ی بین‌المللی از مالکیت کامل این پروسه از سوی افغانستان، من محتاطانه خوشبین استم که ما در جهت درست در حرکت استیم.»

این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح در جریان چند ماه اخیر شدت یافته است. زلمی خلیل‌زاد، روز شنبه (۸سرطان) دور جدید گفت‌وگوهایش با نمایندگان طالبان را در دوحه، پایتخت قطر آغاز کرد.

همچنان قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری برگزار گردد.