جان‌بس به طالبان: خبرنگاری جرم نیست

عبدالرازق اختیاربیگ
جان‌بس به طالبان: خبرنگاری جرم نیست

به دنبال هشدار طالبان به رسانه‌های افغانستان، جان‌بس، سفیر امریکا در کابل گفته است که خبرنگاری جرم نیست، بلکه جزئی از خدمات عامه‌ی ارزش‌مند در جهان است.

آقای جان بس، صبح امروز سه‌شنبه (۴سرطان) در برگه‌ی تویتر خود نگاشته است که طالبان با تهدید خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، نه امنیت و فرصت را برای مردم افغانستان فراهم می‌کنند و نه با این کار می‎‌توانند به اهداف خودشان برسند.

سفیر امریکا، رسانه‌های افغانستان را جزء مهم‌ترین دست‌آوردهای این کشور در ۱۸ سال گذشته خوانده و گفته است :«خبرنگاری جرم نیست، بلکه جزئی از خدمات عامه‌ی ارزش‌مند در جهان است.»

این درحالی است که روز گذشته طالبان با نشر خبرنامه‌ای، هشدار داده‌اند در صورتی که رسانه‌های دیداری و شینداری افغانستان به تبلیغات منفی خود برضد‌ این گروه پایان ندهند، از سوی آنان هدف قرار خواهند گرفت.

این گروه با تعیین مهلت یک هفته‌ای از تمام رسانه‌ها خواسته‌اند که دست از این تبلیغات بردارند. «اگر در ظرف یک هفته تمام رادیوهای محلی، (اف ام و غیر اف ام)، تلویزیون‌ها و باقی رسانه‌ها از هم‌چو عمل خود دست‌بردار نشوند، پس این رسانه‌ها به‌عنوان هدف نظامی قرار خواهند گرفت.»

هشدار طالبان با واکنش‌های زیاد از سوی نهادهای حامی رسانه‌ها در افغانستان مواجه شده است. عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی، می‌گوید که حکومت مسؤول تامین امنیت خبرنگاران است و هر مشکلی که برای رسانه‌ها پس از یک هفته ایجاد شود، حکومت پاسخگو است. به گفته‌ی او، حکومت باید امنیت جان خبرنگاران و رسانه‌ها را تامین کند و برای جامعه‌ی رسانه‌ای اطمینان دهد.

همزمان با این، فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران و شماری از نهاد‌های دیگر حامی رسانه‌ها به شمول کمیته‌ی مصؤونیت، نسبت به اعلامیه‌ی هشدارآمیز طالبان واکنش‌ نشان داده‌اند.

صدیق الله توحیدی، رییس کمیته‌ی مصؤونیت خبرنگاران به روزنامه‌ی صبح کابل گفت که این اعلامیه کاملا بر ضد آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در افغانستان است؛ زیرا این مسأله‌ سبب محدودیت در کار اطلاع‌رسانی می‌شود.