حلقاتی در ارگ، مانع کار کمیسیون مستقل انتخابات می‌شوند

صبح کابل
حلقاتی در ارگ، مانع کار کمیسیون مستقل انتخابات می‌شوند

یکی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که حلقاتی در ارگ ریاست جمهوری، با مداخلات بیش از حد، مانع کار این کمیسیون می‌شوند.
مولانا محمد عبدالله، امروز پنج‌شنبه(۳۰جوزا)، در یک نشست خبری گفت که خود شخص رییس جمهور، در امور کاری کمیسیون مستقل انتخابات دخالت نمی‌کند، اما افرادی که در اطراف او استند، مانع کار در این اداره می‌شوند.
او افزود: «نمی‌گویم که رییس‌جمهور در کارهای ما مداخله می‌کند، اما این را به یقین می‌گویم که در دور و بر رییس‌جمهور، حلقاتی وجود دارد که بعضی کارهای ما را، ولو که غیرقانونی هم باشد، به سرعت انجام می‌دهند و در برابر بعضی کارهای ما که قانونی هم باشد، مانع ایجاد می‌کنند».
آقای عبدالله گفت: شماری از داوطلبان که در پروسه‌ی رقابتی کامیاب شده‌اند، برای منظوری به ریاست جمهوری پیشنهاد نمی‌شوند و یا اینکه پیشنهاد تقرری‌شان در ریاست جمهوری بدون کدام دلیل موجه، معطل باقی می‌ماند.
او ادامه داد که بعضی از مامورین دبیرخانه که به دلیل سوءرفتار از وظایف‌شان اخراج شده بودند و تا دو سال اجازه کار در نهادهای دولتی را ندارند، به گونه‌ی غیرقانونی شامل امتحان شده‌اند و با وجود ناکام ماندن، در جریان چند روز حکم تقرری‌شان از ریاست جمهوری منظور شده و این کار غیرقانونی است.
این عضو کمیسیون مستقل انتخابات، گفت که تعدادی نیز به‌طور گزینشی بدون هیچ‌گونه توجیه قانونی به ریاست جمهوری پیشنهاد می‌شوند و حتی در جریان دو یا سه روز، حکم تقرری آن‌ها از ریاست جمهوری صادر می‌شود.
او اضافه کرد: «شماری از بست‌های دایمی این کمیسیون، در جریان پروسه‌ی رقابتی متوقف می‌شوند و بعضی از بست‌ها اصلآ به اعلان سپرده نمی‌شوند، اما به‌طور غیرقانونی توسط حکم رئیس جمهور مقرر می‌شوند» .
آقای عبدالله تاکید کرد که تمام کارمندان دایمی و موقت دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات که در تقلبات انتخابات پارلمانی پارسال سهیم بودند و حتا عامل اصلی تقلب بودند، تا کنون در وظایف‌شان باقی مانده‌اند و هیچ‌گونه برنامه‌ای به خاطر اخراج و به دادستانی معرفی کردن آن‌ها روی دست گرفته نشده است.
او همچنان گفت که شماری از نامزدان ریاست‌جمهوری، در تلاش نفوذ در کمیسیون مستقل انتخابات استند.