حکمتیار: حکومت افغانستان استقلالیت لازم برای برگزاری انتخابات را ندارد

صبح کابل
حکمتیار: حکومت افغانستان استقلالیت لازم برای برگزاری انتخابات را ندارد

رهبر حزب اسلامی افغانستان، می‌گوید که حکومت استقلالیت لازی برای برگزاری انتخابات را ندارد، بلکه این خارجی‌ها است که تصمیم‌ می‌گیرد چگونه و چه وقت انتخابات در این کشور برگزار شود.

گلب‌‌الدین حکمت‌یار که امروز دوشنبه (۲۷جوزا) در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که انتخابات و صلح مکمل یک دیگر است؛ زیرا نه بدون صلح برگزاری انتخابات شفاف ممکن است و نه بدون انتخابات و تعیین یک زمام‌دار، به صلح دایمی دست یافته می‌توانیم.

آقای حکمت‌یار افزود :«تا زمانی که تمام رقیبان سیاسی تعهد نکنند که برای رسیدن به اقتدار فقط به یک مرجع رجوع کنند، افغانستان به صلح نمی رسد. صلح به انتخابات شفاف بستگی دارد.»

به باور او، در شرایط کنونی، حکومت افغانستان توان برگزاری انتخابات شفاف را ندارد؛ زیرا این حکومت به گونه‌ی مستقل تصمیم گرفته نمی‌تواند.

رهبر حزب اسلامی، در این نشست تاکید کرد که برای برگزاری انتخابات شفاف و رسیدن به صلح سرتاسری، نیاز به یک نظام مقتدر است که در افغانستان وجود ندارد.

این در حالی است که روند تقویتی ثبت نام رای‌دهی به تاریخ ۱۸ همین ماه آغاز شده و تا هشتم سرطان ادامه دارد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود.

هم‌چنان آقای حکمت‌یار در این نشست از ادامه‌ی جنگ و ناامنی در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده گفت که هنوز هم پس از چهل سال جنگ به طور اوسط روزانه بیش از ۳۰۰ نفر در این کشور کشته می‌شود.

به گفته‌ی رهبر حزب اسلامی، در هر سال بیش از ۱۰۰ هزار نفر در افغانستان کشته می‌شود و علت افزایش این آمار نیز بر می‌گردد به این که حکومت توانایی اداره‌ی امور را ندارد.

 او افزود: «ناامنی به اوج خود را رسیده است. حتا در مرکز نیز مردم در امنیت نیستند. علما ترور می‌شوند. در ۵۰ روز گذشته حدود ۱۴ عالم دین در جلال‌آباد کشته شدند. تا کنون یک نفر هم در پیوند به این رویدادها بازداشت نشده است. در کشورهایی که قاتل معلوم نشود، قاتل خود دولت است.»

رهبر حزب اسلامی وضعیت کنونی پارلمان را نیز متأثرکننده خواند و گفت؛ پارلمانی که نتواند با گذشت بیش از یک ماه، رییس خود را انتخاب کند، چگونه از تمام مردم نمایندگی می‌کند.

او در این نشست گفت، تا زمانی که خارجی‌ها استقلالیت افغانستان را به رسمیت نشناسند، صلح پایدار تامین شده نمی‌تواند.

این درحالی است که از چند ماه به این‌سو، گفت‌وگوهای صلح به گونه‌ی جدی از سوی حکومت افغانستان، امریکا و سیاسیون کشور دنبال می‌شود؛ اما با وجود تمام این تلاش‌ها، هنوز طالبان حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با حکومت این کشور نشده‌اند.