رای‌گیری بر سر کرسی ریاست مجلس به درگیری فیزیکی انجامید

صبح کابل
رای‌گیری بر سر کرسی ریاست مجلس به درگیری فیزیکی انجامید

با ادامه تنش‌ها بر سر رای‌گیری علنی یا سری برگه‌های باطل اعلام شده در مجلس نمایندگان، شماری از اعضای مجلس به هواداری دو نامزد این کرسی، آقای کمال ناصر اصولی و میر رحمان رحمانی به یک‌دیگر به درگیری فیزیکی پرداختند.

این درگیری‌ها زمانی بالا گرفت که به گفته‌ی شماری از اعضای مجلس، آقای میر رحمان رحمانی به جایگاه ریاست نزدیک شده بود و تصمیم بر این داشت تا بر سر صندلی ریاست این مجلس بنشیند. این تصمیم آقای رحمانی با مخالفت شمار دیگری از اعضای مجلس که از هواداران آقای کمال ناصر اصولی بودند، روبه‌رو شد. در ابتدا مخالفت‌ها به صورت لفظی بود که در نهایت این مشاجره‌های لفظی اعضای هوادار هر دو طرف به درگیری‌های فیزیکی با یکدیگر انجامید.

گفته می‌شود که در نتیجه‌ی این درگیری‌ها شماری از اعضای مجلس نیز زخم برداشتند و تعدادی از صندلی‌های این مجلس تخریب شده است.

عارف رحمانی نماینده‌ی مردم غزنی، قبل از این درگیر‌ها در نشست عمومی این مجلس اظهار داشته بود که باید هر چه زودتر به این تنش‌ها راه‌ حل مناسب پیدا کنند و به خلای قانون پایان دهند.

نیلوفر ابراهیمی عضو دیگر این مجلس نیز تاکید بر این داشت که تمام اعضای مجلس در روز گذشته به اتفاق آرا تصمیم گرفته‌اند که امروز بر سر میکانیزم علنی بودن یا سری بودن برگه‌های باطل شده، رای‌گیری کنند، پس چرا اعضای مجلس فیصله‌ی دیروز خود را قبول ندارند و نمی‌گذارند تا رای‌گیری شود.

شماری دیگر  از اعضای این مجلس در نشست عمومی اظهار داشتند که آقای اصولی و رحمانی باید تواضع به خرج بدهند و نگذارند که این تنش‌ها بیش از این ادامه پیدا کند و تمام اعضای مجلس باید به فیصله‌ی روز گذشته مجلس احترام بگذارند و اجازه بدهند تا رای‌گیری علنی یا سری صورت بگیرد و به این تنش‌ها پایان داده شود.

 بر اساس گزارش‌های رسیده از مجلس، امروز با بالا گرفتن درگیری‌هایی فیزیکی میان هوادارن این دو نامزد کرسی ریاست، شماری از این اعضا یک‌دیگر را تهدید به مرگ کردند.

در همین حال آقای محسنی، نماینده مردم بغلان نیز گفت که ادامه‌ی این بن‌بست به سود مجلس نیست و حکومت به دنبال آن است تا این تنش‌ها ادامه یابد. آقای محسنی گفت که در حال حاضر پاسپورت‌های سیاسی اجرا نمی‌شود و وقتی نمایندگان مجلس به ا دارات دولتی مراجعه می‌کنند، به‌عنوان یک مجرم با آنان برخورد می‌شود.

 این درگیر‌ها پس از آنکه منشی‌های موقت مجلس می‌خواستند، صندوق بگذارند، تشدید شد و هوداران آقای رحمانی این موضوع را خاتمه یافته اعلام کردند و خواستند که آقای رحمانی را به کرسی ریاست مجلس بنشانند که با واکنش طرف‌داران آقای اصولی روبه‌رو شدند.

در همین حال هواداران آقای اصولی و خود آقای اصولی ادعا می‌کنند که «میرحمان رحمانی با زور محافظانش داخل تالار شده و این جا، جای لندغری وزورگویی نیست و آنان به هیچ کس اجازه‌ی زورگویی را نمی‌دهند.»

اما در واکنش به این ادعا از سوی هواداران آقای اصولی، ضیاؤالدین ضیا، از هوداران آقای رحمانی، گفته‌ی آنان را رد کرده و می‌گوید که رحمانی بر اساس قانون رییس این مجلس است و نباید راه حل این تنش‌ها خشونت باشد.

این تنش‌ها در حالی به درگیری فیزیکی انجامید که بیش از یک ماه است، اعضای این دوره‌ی کاری مجلس تا هنوز نتوانسته‌اند بر سر کرسی ریاست مجلس به توافق برسند و با گذشت هر روز این تنش‌ها دامنه‌ی وسیع‌تری را به خود می‌گیرد.