زلمی خلیل‌زاد: گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هفته‌ی آینده برگزار می‌شود

محمد گوهری
زلمی خلیل‌زاد: گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هفته‌ی آینده برگزار می‌شود

نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، گفته است که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، هفته‌ی آینده برگزار خواهد شد.

زلمی خلیل‌زاد، در برگه‌ی تویتر خود نگاشته است: «از آلمان و قطر به‌خاطر میزبانی گفت‌وگوی بین‌الافغانی به تاریخ ۷ و ۸ ماه جولای تشکری می‌کنم. این گفت‌وگو، یکی از چهار بخش مهم روند صلح می‌باشد و یک گام مهم در راستای پیش‌رفت روند صلح افغانستان به شمار می‌رود».

آقای خلیل‌زاد، همچنان تاکید کرده است که یافتن راه‌حل‌های سیاسی و برطرف‌ کردن تفاوت‌ دیدگاه‌ها، بدون دست بردن به زور، از جمله مواردی است که در چهل سال خونین این کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. او علاوه کرده است: «امیدوارم مذاکره‌کنندگان به آن دست یابند».

این در حالی است که سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز دوشنبه (۱۰سرطان) در برگه‌ی تویتر خود نگاشته است که این گروه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آماده است؛ اما زمانی این گفت‌وگوها آغاز خواهد شد که جدول خروج نظامیان خارجی در حضور ناظران بین‌المللی اعلام شود.

او همچنان تاکید کرده است: «با اداره‌ی کابل به‌عنوان حکومت افغانستان وارد گفت‌و‌گو نخواهیم شد.»

پیش از این، گروه طالبان، حاضر نشده است تا با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی شود. این گروه، حکومت افغانستان را دست‌نشانده‌ی امریکا می‌داند.

از سویی هم، وزارت خارجه‌ی افغانستان گفته است که تا دو هفته‌ی دیگر، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح آغاز خواهد شد.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه، به روزنامه‌ی صبح کابل گفت که تا دو هفته‌ی دیگر، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح، میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان، آغاز خواهد شد.

آقای احمدی، در مورد تاریخ دقیق و مکان این گفت‌وگوها، جزئیاتی ارایه نکرد.

گفتنی است که همین اکنون، گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا با نمایندگان طالبان، در دوحه، پایتخت قطر جریان دارد.

در همین حال، دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی خبری فاکس، گفته است: «قصد دارم نظامیان امریکایی را از افغانستان خارج کنم، اما نگران این استم که بدون آن‌ها، افغانستان به عنوان پایگاهی برای حملات تروریستی علیه امریکا تبدیل شود، نگرانم که این کشور، به آزمایشگاه تروریست‌ها تبدیل شود».

همزمان با این گفته‌ها، طالبان روز دوشنبه (۱۰سرطان) حمله‌ی تروریستی‌ای را بر مرکز لوژیستیکی وزارت دفاع، در مربوطات حوزه‌ی شانزدهم امنیتی شهر کابل راه‌اندازی کردند. در این حمله شش نفر جان باخته‌اند و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. کودکان و زنان نیز در میان قربانیان این رویداد شامل استند.