ساحات معدن‌کاری‌های غیرقانونی شناسایی خواهند شد

صبح کابل
ساحات معدن‌کاری‌های غیرقانونی شناسایی خواهند شد

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که روند شناسایی ساحات معدن‌کاری‌های غیرقانونی آغاز شده و تلاش‌ها برای قانونی ساختن آن جریان دارد.

نرگس نهان، سرپرست این وزارت، امروز چهارشنبه (۲۹جوزا) در یک نشست خبری گفت که در حال حاضر، ساحات معدن‌کاری‌های غیرقانونی در ولایت‌های کابل، پنجشیر، پروان وکاپیسا شناسایی شده و برای قانونی ساختن آن نیز تعهداتی دریافت شده است.

او افزود که روند شناسایی ساحات معدن‌کاری‌های غیرقانونی در ولایت‌های هرات و ننگرهار نیز نهایی شده است.

بانو نهان گفت: «برای بررسی معدن‌کاری‌های غیرقانونی، ساحاتی که امکان بررسی آن به دلایل محیط زیستی و اجتماعی برای کارمندان این وزارت مقدور نیست، نهادهای امنیتی با این وزارت همکاری می‌کنند.»

او همچنان در بخش دیگری از سخنان خود گفت که وزارت معادن و پترولیم، پنج ساحه‌ی معدن‌کاری با مقیاس بزرگ و ۲۴ ساحه‌ی معدن‌کاری با مقیاس کوچک را به اعلان سپرده است.

بانو نهان، با اشاره به این که نظر به قانون جدید معادن، پروسه‌ی داوطلبی معدن‌کاری به مقیاس کوچک آسان شده است، افزود: «در پروژه‌ی‌های معدن‌کاری با مقیاس کوچک، تنها سرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.»

او علاوه کرد که منظوری سرمایه‌گذاری در ۳۸ پروژه‌ی معدن‌کاری بزرگ و کوچک که شامل سنگ مرمر، تراورتین و تلک می‌شود، به دست آمده است و اسناد‌های این پروژه‌ها یکی پی دیگر تکمیل و به اعلان سپرده خواهند شد.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم، گفت که از میان این ۳۸ پروژه، مذاکرات روی پنج پروژه با سرمایه‌گذاران نهایی شده و تا دوماه دیگر، تکمیل خواهد شد. او علاوه کرد: «این پروژه‌ها شامل پروژه‌ی سمنت سمنگان، بخش سوم سمنت جبل‌السراج و سه معدن مرمر، تراورتین و تلک می‌شود.»