سازمان ملل متحد تهدید طالبان علیه رسانه‌ها را محکوم کرد

صبح کابل
سازمان ملل متحد تهدید طالبان علیه رسانه‌ها را محکوم کرد

نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان، هشدار گروه طالبان به رسانه‌های افغانستان را محکوم کرده و خواستار لغو آن شده است.
تدامیچی یاماموتو، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان، با صدور بیانیه‌ای، گفته است که آزادی مطبوعات مهم است و غیرنظامیان، هرگز نباید عمدا هدف خشونت قرار بگیرند.
او افزوده است: «من صریحا این تهدید را محکوم می‌کنم و خواهان لغو آن استم، زیرا کلمات هرگز نباید با خشونت پاسخ داده شوند. تنها چالش قابل قبول در مقابل کلمات، ارائه‌ی استدلال بهتر است».
آقای یامامونتو، گفته است که قانون بین‌المللی بشردوستانه که بر تمام گروه‌های درگیر در افغانستان به شمول طالبان، اعمال می‌شود، حمله بر غیرنظامیان در هر زمان و مکانی را منع قرار کرده است.
او علاوه کرده است که کارمندان رسانه‌ای، غیرنظامی استند و از حقوق آن‌ها به ویژه حقوق اساسی‌شان، برای فعالیت در یک محیط عاری از هر گونه تهدید، ارعاب و فشار بی‌مورد از سوی نهاد بیرونی به شمول دولت‌ها باید حفاظت شود.
او گفته است که آزادی مطبوعات در افغانستان، با هزینه‌ی گزافی به دست آمده و شمار زیادی از خبرنگاران در افغانستان در حملات محاسبه شده کشته شده‌اند. او افزوده است: «ما نمی‌توانیم در برابر این اعمال وحشیانه به جز خشم احساسی دیگر داشته باشیم».
نماینده‌ی سازمان ملل گفته است: «چنانچه خبرنگاران افغانستان با وجود تهدیدات طالبان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، تهدیداتی که طالبان را سلب مشروعیت می‌کند و آن‌ها را از هر گونه ادعای نمایندگی از مردم افغانستان محروم می‌سازد، من به همه کارمندان رسانه‌ای برای پیشرفت‌ها در جهت داشتن رسانه‌ای آزاد که یکی از مهم‌ترین دستآوردهای کشور به شمار می‌رود، تبریک عرض می‌کنم».
این در حالی است که گروه طالبان، چند روز قبل هشدار داده بود که اگر رسانه‌های دیداری و شنیداری افغانستان به تبلیغات منفی خود برضد‌ این گروه پایان ندهند، از سوی آنان هدف قرار خواهند گرفت.
در خبرنامه‌ای که از سوی طالبان به نشر رسید، آمده بود که شماری از رسانه‌ها، تبلیغاتی را نشر می‌کنند که در آن بر ضد این گروه بد و رد گفته می‌شود و مردم را بر ضدشان تحریک می‌کند.
این گروه با تعیین مهلت یک هفته‌ای از تمام رسانه‌ها خواسته‌ بود که دست از این تبلیغات بردارند. «اگر در ظرف یک هفته تمام رادیوهای محلی، (اف ام و غیر اف ام)، تلویزیون‌ها و باقی رسانه‌ها از هم‌چو عمل خود دست‌بردار نشوند، پس این رسانه‌ها به‌عنوان هدف نظامی قرار خواهند گرفت.»