سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دالر به منظور درمان در کشورهای خارجی هزینه می‌شود

صبح کابل
سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دالر به منظور درمان در کشورهای خارجی هزینه می‌شود

وزارت مالیه‌ می‌گوید که شهروندان افغانستان، سالانه پول هنگفتی را به منظور درمان در کشورهای خارجی، هزینه می‌کنند.

همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه، روز یکشنبه (۹ سرطان)، در سمپوزیم ملی مجادله علیه سرطان، گفت که نبود مراکز پیشرفته‌ی صحی در افغانستان، سبب شده که شهروندان این کشور، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دالر را برای درمان در کشورهای خارجی هزینه کنند.

او افزود: «سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دالر به خاطر تداوی بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های سرطانی، از افغانستان خارج می‌شود. به طور مشخص تنها برای درمان بیماری سرطان، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دالر به خارج از کشور می‌رود.»

آقای قیومی علاوه کرد که این پول در حالی در کشورهای خارجی هزینه‌ی درمان بیماری‌های سرطانی می‌شود که در داخل افغانستان، مراکز مجهزی برای درمان آن وجود ندارد.

او گفت که در آینده‌ی نزدیک، ماشین‌آلات پیشرفته‌ای به منظور درمان بیماری‌های سرطانی، وارد افغانستان می‌شود و همچنان تا دو سال بعد، چهار مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی در ولایت‌های کابل، ننگرهار و هرات، ایجاد خواهد شد.

از سویی هم، رییس جمهور غنی در این سمپوزیم، با تاکید بر تشخیص دیجیتالی بیماری سرطان، گفت: «نیاز است تا تمام شفاخانه‌ها و کلینیک‌ها با هم وصل باشند، جلو توریزم صحی گرفته شود و اقدامات واضح در این خصوص اتخاذ گردد.»

این در حالی است که چندی قبل، وزارت صحت، چند مرکز تشخیص بیماری‌های سرطانی را در شهر کابل ایجاد کرده بود؛ اما این مراکز، با تجهیزات پیشرفته‌ی درمان سرطان، مجهز نیستند.