سناتوران: طالبان به صلح تمایلی ندارند و باید سرکوب شوند

صبح کابل
سناتوران: طالبان به صلح تمایلی ندارند و باید سرکوب شوند

شماری از اعضای مجلس سنا، در واکنش به پیام عیدی ملا هبت‌الله، تاکید می‌کنند که گروه طالبان، تمایلی به صلح ندارند و باید، در میدان جنگ، سرکوب شوند.

فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا، در نشست عمومی امروز یک‌شنبه (۱۲ جوزا) این مجلس، گفت که طالبان هیچ تغییری در موقف خود نیاورده‌اند و خواستار ادامه‌ی جنگ استند. به همین دلیل، نیروهای امنیتی باید تدابیر لازمی برای مقابله با این گروه، روی دست بگیرند.

او افزود که گروه طالبان، به بهانه‌ی خروج نظامیان خارجی می‌جنگند، در حالی که در زمان حکومت برهان‌الدین ربانی، هیچ نظامی خارجی در افغانستان نبود و این گروه، در آن زمان هم می‌جنگیدند.

آقای مسلم‌یار تاکید کرد که حکومت افغانستان مانع صلح نیست و تنها جلو تجزیه‌ی این کشور را گرفته است، به همین دلیل ادعای طالبان در پیام عیدی رهبر این گروه، بی‌اساس است.

او خطاب به طالبان گفت: «اگر واقعا مستقل استید، به جای مذاکره با امریکا با حکومت افغانستان وارد مذاکره‌ی بین‌الافغانی شوید تا از ایجاد مشکلات در آینده جلوگیری کنید.»

عبدالله قرلق، عضو مجلس سنا نیز گفت که طالبان نیت آشتی و آتش‌بس را با نظام موجود افغانستان ندارند و قانون اساسی و دست‌آوردهای هجده سال اخیر را نمی‌پذیرند.

آقای قرلق که در نشست مسکو نیز شرکت کرده بود، گفت: «خواست طالبان از سیاسیونی که در مسکو حضور داشتند، این بود که شما در خروج قوای خارجی و ایجاد امارت اسلامی با ما کمک کنید، باز شما را در حکومت طالبان شریک می‌سازیم.»

محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز گفت که پیام عیدی ملا هبت‌الله، نشان می‌دهد که سیاست تضرع با این گروه، سودی در پی ندارد و باید سرکوب شوند.

شماری از اعضای دیگر این مجلس نیز تاکید کردند که مذاکره با طالبان، تنها سبب ضایع شدن وقت می‌شود و باید این گروه، در میدان‌های نبرد سرکوب شوند.

این در حالی است که ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان، در پیام عیدی خود، تاکید کرده است که طالبان تا به اهداف‌شان در مذاکرات با امریکا و سیاسیون افغانستان نرسد، هیچ‌گاه دست از جنگ بر نخواهند داشت.

ملا هبت‌الله در این پیام، به موقف خود در زمینه‌ی خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان، تاکید کرده و اشاره داشته که باید ایالات متحده در این مذاکرات صادق باشد و برای پیشرفت در مذاکرات طرح امارت اسلامی را بپذیرد.

نمایندگان این گروه همچنان هفته‌ی قبل در نشست مسکو،  تاکید کردند، تا زمانی که نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، با حکومت افغانستان وارد مذاکره نخواهند شد.