عبدالرشید دوستم: طالبان در شمال افغانستان، از چهار طرف محاصره شده‌اند

محمد گوهری
عبدالرشید دوستم: طالبان در شمال افغانستان، از چهار طرف محاصره شده‌اند

معاون اول ریاست جمهوری، می‌گوید که هراس‌افگنان طالب در شمال افغانستان، از چهار طرف محاصره شده‌اند و نمی‌توانند از این مناطق خارج شوند.

عبدالرشید دوستم، دوشنبه شب (۱۰سرطان)، در همایشی که به مناسبت پذیرایی از عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در شهر شبرغان ولایت جوزجان برگزار کرده بود، تاکید کرد که صلح با گدایی به دست نمی‌آید و طالبان باید سرکوب شوند.

او افزود: «در پنج سال حکومت وحدت ملی فرصت‌های فراوانی به خاطر مقابله با چالش‌ها وجود داشت؛ اما این پنج سال را از دست دادیم. چهار ماه پیش رو را از دست ندهیم. طالبان را باید سر جای‌شان نشاند. طالبان جنایت‌کار و بی‌رحمی که نه به کودکان رحم می‌کنند و نه به دیگران.»

آقای دوستم گفت که نشست‌هایی به خاطر روند صلح دایر شده و وعده‌هایی هم سپرده شده؛ اما آن وعده‌ها پوچ و میان‌تهی بودند. او ادامه داد: «دیگر فریب کسانی را که از پشت به من خنجر زده‌اند، نخواهم خورد.»

او تاکید کرد: «صلح به گدایی حاصل نمی‌شود. همه‌ی جهان بدانند که مردم در برابر طالبان خواهند ایستاد و آنان را شکست خواهند داد. ما چهار طرف طالبان را گرفته‌ایم و از شمال بیرون شده نمی‌توانند. از این موقعیت استفاده خوب شود؛ زیرا امنیت ضرورت است و وقتی گپ از اقتصاد، بازسازی و نوسازی می‌زنیم، اگر امنیت نباشد هیچ کاری صورت نمی‌گیرد.»

معاون اول ریاست جمهوری، گفت که هنوز هم در شماری از ولسوالی‌های ولایت‌های شمال، جنگ جریان دارد و مردم دیگر امارت طالبانی نمی‌خواهند. او گفت که رییس جمهور باید انتقام مردم افغانستان را بگیرد.

آقای دوستم همچنان تاکید کرده است که آشکارا از تیم ثبات و هم‌گرایی حمایت می‌کند.