عبدالله عبدالله: جنگ در افغانستان منافع همسایه‌گان را تامین نمی‌کند

صبح کابل
عبدالله عبدالله: جنگ در افغانستان منافع همسایه‌گان را تامین نمی‌کند

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، می‌گوید که ادامه‌ی جنگ در افغانستان، منافع هیچ کشوری را تامین نخواهد کرد.

عبدالله عبدالله، امروز پنج‌شنبه (۳۰جوزا) در نشستی که به مناسبت گرامی‌داشت از روز جهانی مهاجرت برگزار شده بود، گفت، شاید کسانی فکر کنند که ادامه‌ی جنگ در افغانستان، منافع آنان را تامین می‌کند؛ اما این محاسبه‌ی بسیار نادرست از منافع ملی‌شان است.

او گفت:  «اگر کشوری فکر کند در همسایه‌گی‌اش جنگ جریان یابد تا منافع آن تامین شود، این یک فکر پوچ و خام است. بناً صلح در افغانستان ضرورت به اجماع داخلی، منطقه‌یی و جهانی دارد. حکومت افغانستان به نمایندگی از مردم، سهم خود را در همگرایی منطقه‌ای ادا خواهد کرد.»

آقای عبدالله علاوه کرد که جنگ فرصت‌های زیادی را از مردم افغانستان گرفته است و ادامه‌ی آن، سبب شده که ما به مشکلات خود به ویژه مواد مخدر رسیدگی نتوانیم، پس صلح در اولویت قرار دارد.

او گفت، بودجه‌ای که در جنگ هزینه می‌شود، اگر در سایر خدمات و بازسازی افغانستان سرمایه‌گذاری شود، بخش بزرگی از مشکلات این کشور را حل خواهد کرد و سبب خواهد شد تا تهداب بهتری برای آینده گذاشته شود.

آقای عبدالله گفت که جنگ و ناامنی از مهم‌ترین عواملی است که سبب پناهندگی مردم می‌شود؛ بناً صلح یک اولویت برای افغانستان است. او ادامه داد: تلاش‌هایی جریان دارد تا زمینه‌ی آمدن صلح فراهم شود، ما از تلاش‌های امریکا در راستای آوردن صلح به افغانستان حمایت می‌کنیم.

رییس اجرایی همچنان گفت: «کسانی که فرصت صلح را برهم می‌زنند، یک مسؤولیت بسیار بزرگ را به عهده می‌گیرند، وقتی زمینه پیدا می‌شود و از آن استفاده نمی‌شود، جفا در حق مردم است، در کشوری استیم که هر لحظه مسؤولیت داریم تا به چالش‌ها بپردازیم».

او تاکید کرد: «رسیدن به صلح در داخل کشور، نیاز به صدای واحد برای حمایت از صلح ایجاب می‌کند، صلحی که در آن حقوق و آرمان‌های مردم افغانستان محفوظ باشد».

این در حالی است که روند گفت‌وگوها به منظور برقراری صلح در افغانستان در جریان چند ماه اخیر، شدت یافته است.