عبدالله عبدالله: هیچ‌ کسی نمی‌تواند به تنهایی قهرمان صلح باشد

محمد گوهری
عبدالله عبدالله: هیچ‌ کسی نمی‌تواند به تنهایی قهرمان صلح باشد

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، به رهایی زندانیان طالب از سوی رییس جمهور غنی، واکنش نشان داده است.

عبدالله عبدالله، امروز دوشنبه (۲۷جوزا) در نشست شورای وزیران، گفت که رهایی زندانیان طالب به خاطر حسن نیت انجام شده؛ اما نباید این اقدامات هدف و جنبه‌ی انتخاباتی داشته باشد؛ زیرا از تاثیرش می‌کاهد.

او افزود: «بدون شک اراده‌ی ما این نیست که جنگ ادامه یابد؛ ولی با توجه به حساسیت انتخاباتی در طریق و شیوه‌ی کار تصامیم دقت شود.»

آقای عبدالله تاکید کرد که صلح به یک نفر تعلق ندارد و هیچ کسی نمی‌تواند که به تنهایی قهرمان صلح باشد و به گفته‌ی او، باید نمایندگی سالم از مردم در پروسه‌ی صلح صورت بگیرد.

رییس‌جمهور غنی، دو هفته قبل به مناسب عید فطر، فرمان آزادی ۸۸۷ زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان را صادر کرده بود. همزمان با صدور این حکم، بیش از نیمی از ۸۸۷ زندانی طالب، از زندان‌های افغانستان آزاد شدند.

حکومت افغانستان گفته است که آن شمار از طالبان زندانی‌ای که بیماری صعب‌العلاج دارند، سال‌خورده استند و آنانی که کم‌تر از یک سال از میعاد حبس‌‌شان باقی مانده است، قابل رهایی دانسته شده‌اند.

رییس جمهور غنی، گفته است که اکثر زندانیان آزاد شده‌ی طالبان، سفیران صلح خواهند شد و به جنگ دوباره بر نخواهند گشت.

در همین حال، عبدالله عبدالله، با اشاره به سفر اخیر خود به تاجیکستان و دیدارها و گفت‌وگوهایش با سران شماری از کشورها در مورد روند صلح، گفت: «اجماع عمومی منطقه‌ای در حمایت از پروسه‌ی صلح افغانستان و جلوگیری از تهدیدات مشترک وجود دارد و این یک فرصت خوب برای کشور ماست. با این اجماع می‌توانیم که فشار لازم را بالای طالبان و حامیان‌شان بیاوریم تا گفت‌وگوها به نتیجه‌ی مثبت برسد. گفتوگوهای صلح با طالبان، باید با اشتراک مردم و نمایندگان مردم دنبال شود.»

آقای عبدالله هفته‌ی قبل، به منظور شرکت در پنجمین نشست سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی یا (سیکا)، به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان رفته بود. او در نشست سیکا، تاکید کرده بود که دست‌یافتن به امنیت و رفاه در منطقه، تنها از راه همکاری‌های نزدیک منطقه‌ای ممکن خواهد بود.

از سویی هم، آقای عبدالله، در نشست شورای وزیران گفت که تمام نهادهای امنیتی و مرتبط با انتخابات، وظیفه دارند که با کمیسیون مستقل انتخابات در روند ثبت‌نام تقویتی همکاری نزدیک داشته باشند.

روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری، روز شنبه (۱۸جوزا) آغاز شد. کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر، در روند ثبت‌نام تقویتی رای‌دهندگان نام‌نویسی کرده‌اند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری، برگزار شود.