غلام سخی امریکایی کی بود و چگونه بازداشت شد؟

محمد گوهری
غلام سخی امریکایی کی بود و چگونه بازداشت شد؟

نیروهای پولیس در ولایت دایکندی، موفق به بازداشت فردی شده‌اند که متهم به جرایم جنایی فراوانی بوده و گفته می‌شود تا کنون چندین بار از چنگ پولیس فرار کرده است.

غلام سخی غفوری، فرمانده‌ی پولیس ولایت دایکندی، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گوید که این فرد، به خاطر متهم بودنش به درگیری مسلحانه با نیروهای پولیس، آدم‌ربایی، سرقت و مردم آزاری، سال‌ها فراری بود و سرانجام، شب گذشته (۶ جوزا) بعد از دست‌کم هفت ساعت درگیری، با یک میل تفنگچه، یک میل پنج‌تیر، یک میل چره‌ای و یک تبرچه، بازداشت شده است.

او می‌افزاید: «این فرد، غلام سخی – مشهور به امریکایی – باشنده‌ی روستای جَووز ولسوالی شهرستان است و زادگاه او، در مسیر رفت و آمد مردم دایکندی به طرف بامیان قرار دارد. این آدم، اوباش است و از سال‌ها به این طرف، در کوه و مغاره زندگی می‌کرد. این فرد، از کوه پایین می‌شد و در مسیر جاده، مسافران، معلمان و دانش‌آموزان را آزار و اذیت می‌کرد.»

آقای غفوری علاوه کرد که غلام سخی، با قد کوتاه و چهره‌ی مظلومانه‌ای که دارد، کارهای خطرناک و سازمان‌یافته‌ای را رهبری می‌کرد و پیش از این، بارها از دست پولیس فرار کرده بود. او ادامه داد: «چند روز قبل هم عملیاتی را راه‌اندازی کرده بودیم و موفق به بازداشت غلام سخی شدیم؛ اما این آدم در حدی شرور بود که با جنگ‌افزارش، از دست نیروهای پولیس فرار کرد. این بار هم به خاطر این که فرار نکند، تدابیر بیشتری روی دست گرفتیم.»

آقای غفوری می‌گوید که این فرد، با تفنگ‌داران غیرمسؤول در دایکندی و ولایت‌های همجوار آن ارتباط داشت و با فروشندگان مواد مخدر نیز هم دست بود.

حسین داد، باشنده‌ی ولسوالی شهرستان ولایت دایکندی، ضمن استقبال از بازداشت غلام سخی، توسط نیروهای پولیس، تاکید می‌کند که اگر جلوِ این‌گونه افراد گرفته نشود، راه‌گیری و زورگویی در ولایت دایکندی، به یک امر عادی مبدل خواهد شد.

در همین حال، فرمانده‌ی پولیس دایکندی می‌گوید که این ولایت، امن است و نباید با حضور چنین افرادی، امنیت خودش را از دست بدهد.

آقای غفوری علاوه کرد: «ولایت دایکندی استثنایی است و اگر جلوِ افرادی مثل غلام سخی، گرفته نشود، برای ما خیلی خطرناک تمام خواهد شد؛ در یک ولایت کوهستانی استیم و سطح آگاهی در آن کمی پایین است، اگر این افراد به یک گروه و باند تبدیل شود، گرفتاری آن مشکل خواهد بود و باید جلوِ انکشاف این افراد را بگیریم.»

ولایت دایکندی در مرکز افغانستان، از جمله ولایت‌های امن افغانستان محسوب می‌شود؛ اما در این اواخر ولسوالی‌های کجران و پاتوی این ولایت شاهد ناامنی‌های فراوانی بوده است.

در جریان سال گذشته، هراس‌افگنان طالب بارها بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی پاتوی ولایت دایکندی حمله کرده‌اند.