غنی خطاب به طالبان: به طریقه‌ی امام اعظم بیایید و از جنگ دست بردارید

صبح کابل
غنی خطاب به طالبان: به طریقه‌ی امام اعظم بیایید و از جنگ دست بردارید

رییس جمهور غنی، از طالبان و سایر گروه‌های مسلح مخالف دولت، خواست که به طریقه‌ی امام اعظم بیایند و از جنگ دست بردارند.
آقای غنی که امروز پنج‌شنبه (۳۰جوزا)، در دومین روز سمپوزیم بین‌المللی امام ابوحنیفه، در کابل سخنرانی می‌کرد، گفت: «از طالبان و تمام مخالفان دیگر می‌خواهم که به طریقه‌ی امام اعظم بیایند؛ زیرا طریقه‌ی او، نسخه‌ی بقا است و رضای خداوند است و به خیر مردم است».
او افزود که احیای مذهب حنفی بر اساس دیدگاه‌های خاص امام ابوحنیفه، هم در عرصه‌ی فقه و هم در عرصه‌ی کلام و عقیده، می‌تواند جوامع ما را از افتادن به ورطه‌ی افراط‌گرایی نجات دهد و بهترین جایگزین برای نسخه‌هایی از اندیشهی دینی باشد که سبب ترویج خشونت می‌شوند.
آقای غنی گفت که امام اعظم، مشروعیت جهاد را به حالت ظلم و تجاوز مرتبط دانست، نه به تفاوت دیانت و اعتقاد؛ به عبارت دیگر، تعریف دار الاسلام و دار الحرب را دگرگون ساخت تا زمینهی خشونت و نزاع از میان برداشته شود.
عبدالرب‌رسول سیاف، یکی از چهره‌های جهادی، نیز در این سمپوزیم گفت که جنگ پیروان مذهب حنفی در مقابل همدیگر، جواز شرعی ندارد و باید هر چه زودتر خاتمه پیدا یابد.
او تاکید کرد: «باید بشینیم و مسایل خود را از طریق تفاهم حل کنیم، نیازی به جنگ نیست، باید روی جنگ نقطه‌ی پایان بگذاریم و به جنگ نه بگوییم».
سمپوزیم بین‌المللی امام ابوحنیفه، روز گذشته با حضور حدود سه هزار عالم افغان دست‌کم ۵۰ عالم خارجی، در خیمه‌ی لویه‌جرگه برگزار شد.
سرور دانش، روز چهارشنبه (۲۹جوزا)، در نخستین روز سمپوزیم بین‌المللی امام ابوحنیفه، گفته بود که اجماع ملی و بین‌المللی برای پایان جنگ در افغانستان شکل گرفته؛ اما طالبان حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با حکومت نشده‌اند و نهادهای امنیتی ناگزیر استند تا از جان شهروندان و نوامیس ملی حفاظت کنند.
آقای دانش، در بخش دیگر سخنان خود گفته بود: «اگر طالبان خود را پیرو مکتب فقهی امام ابوحنیفه می‌دانند، پس باید پاسخ بدهند که درکجای مکتب فقهی امام اعظم، کشتن مسلمانان و تخریب اموال و نهادهای عامه جایز دانسته شده است. گروه‌های افراط‌گرا مثل داعش، بر خلاف روش زندگی امام، دست به خشونت می‌زنند و دامن اسلام و دیانت را لکه‌دار می‌کنند.»
او از پیروان مذهب حنفی و سایر مذاهب اسلامی، خواست که در برابر موج افراط‌گرایی ایستاد شوند و با گروه‌های افراط‌گرا مبارزه کنند.