فیفا: جنجال در مجلس نمایندگان نباید به بیرون کشیده شود

محمد گوهری
فیفا: جنجال در مجلس نمایندگان نباید به بیرون کشیده شود

مسؤولان فیفا، تاکید می‌کنند که راجع‌کردن تنش‌های درونی مجلس نمایندگان به ‌بیرون، به جایگاه قوه‌ی مقننه صدمه وارد می‌کند و باید خود اعضای آن، برای این چالش راه حلی پیدا کنند.

حسیب معترف، مسؤول بخش پارلمانی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان یا فیفا، روز دوشنبه (۲۰جوزا) در یک نشست خبری گفت که ارجاع پرونده‌ی انتخابات جنجالی رییس مجلس به‌دادگاه عالی، ممکن این چالش را حل کند؛ اما ناتوانی خانه‌ی ملت را در حل مشکلات داخلی خودشان به نمایش خواهد گذاشت.

او افزود: «پارلمان جدید که اکنون یک‌ونیم ماه از افتتاح آن می‌گذرد، به بن‌بست درونی ناشی از انتخابات ریاست مجلس فرو رفته که با توجه به وضعیت موجود، پایانی برای آن متصور نیست و اوضاع کنونی آن، تصویری بسیار منفی از این نهاد در ذهن مردم ایجاد کرده است.»

آقای معترف گفت که تداوم وضعیت جاری، زمینه را برای فساد و تشدید بحران بیشتر کرده و پارلمان را عملا تبدیل به یک نهاد ناتوان در حل مشکلات درونی خود ساخته است و فراتر از آن، وضعیت مبهم و پرتنش کنونی، می‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری را هم به‌لحاظ سطح اشتراک رای‌دهندگان و هم به‌لحاظ قبول نتیجه و پس لرزه‌های آن، متاثر کند.

مسؤول بخش پارلمانی فیفا گفت: «در صورتی که نمایندگان نتوانستند مشکل‌شان را حل کنند، پیشنهاد می‌کنیم که از هر ولایت، یک نماینده انتخابات شود. نمایندگان انتخاب شده(به شمول نماینده‌ی کوچی‌ها و اهل هنود) یک کمیته‌ی ۳۶ نفری ایجاد کنند. تصمیم این کمیته باید برای همه طرف‌ها قابل قبول باشد.»

او تاکید کرد که حیثیتی‌ کردن کرسی ریاست و رقابت ناسالم برای تصاحب آن، با محدوده‌ی صلاحیت‌های آن تناسب ندارد؛ به همین دلیل موضوع ریاست مجلس نباید منجر به اختلاف میان نمایندگان و در نهایت باعث فلج‌شدن مجلس شود.

آقای معترف گفت که مشکل پیش‌آمده در مجلس، یک بحث حقوقی و تخنیکی است و باید از مسیر قانونی حل شود و به همین دلیل، نباید به این چالش رنگ و بوی قومی داده شود.

او علاوه کرد که کمیسیون انتخابات و ناظران بی‌طرف از نهادهای مدنی، در روند گزینش هیأت اداری مجلس نمایندگان حضور یافته و شفافیت را در این روند تضمین کنند.

در انتخابات هیأت اداری مجلس نمایندگان که به تاریخ ۲۸ ثور برگزار شده بود، میررحمانی رحمانی با کسب ۱۲۳ رای، به عنوان رییس مجلس نمایندگان انتخاب شد؛ اما رقیب انتخاباتی او، کمال ناصر اصولی، این تصمیم را نپذیرفت و بر برگزاری مجدد انتخابات تاکید کرد.

تنش بر سر تصاحب کرسی ریاست مجلس میان این دو نفر، چند هفته است که سبب بر هم خوردن نشست‌های عمومی این مجلس شده است.