مخالفان غنی با ملابرادر صدمین سال رابطه‌ی افغانستان و مسکو را یک‌جا تجلیل می‌کنند

صبح کابل
مخالفان غنی با ملابرادر صدمین سال رابطه‌ی افغانستان و مسکو را یک‌جا تجلیل می‌کنند

منابع موثق روسی به روزنامه‌ی صبح کابل تایید می‌کنند که نمایندگان برخی از جریان‌ها و چهره‌های سیاسی افغانستان در نشستی به مسکو دعوت شده‌اند. این نشست امروز سه‌شنبه (۲۸ می)، با حضور مقامات بلندپایه‌ی روسیه برگزار می‌شود.

در این نشست بر علاوه‌ی هیأت طالبان به رهبری ملا برادر، سیاست‌گرانی از کابل نیز اشتراک کرده‌اند که متهم‌ در همسویی با طالبان قرار دارند و برای براندازی حکومت کنونی تلاش می‌کنند.

چنانچه شماری از این افراد همواره خواستار ایجاد حکومت موقت استند و پیش از این نیز پشتِ پیش‌نماز یکی از رهبران طالبان در مسکو نماز خوانده و با آنها بدون حضور نمایندگان حکومت افغانستان؛ گفت‌وگو کرده‌اند.

بر اساس گفته‌های منابع به روزنامه‌ی صبح کابل، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین، دادفر رنگین اسپنتا، کریم خرم، عطامحمد نور، کریم خلیلی، فوزیه کوفی و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی نیز شرکت کرده‌اند.

این منبع تایید می‌کند که چهره‌های سیاسی افغانستان به خاطر شرکت در مراسم تجلیل از صدسالگی روابط روسیه و افغانستان در این کشور دعوت شده‌اند؛ اما در حاشیه‌ی این نشست روی گفت‌وگوهای صلح نیز بحث خواهند شد.

در هیمن حال طالبان نیز تایید کرده‌اند که یک هیات چهارده نفری آنان به رهبری ملابرادر در این نشست اشتراک می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد، در برگه‌ی تویتر خود نگاشته است که این هیات را ملا برادر  رهبری می‌کند و قرار است در نشست تجلیل از رابطه‌ی صد ساله‌ی دیپلوماتیک میان افغانستان و روسیه شرکت کنند.

هم‌چنان سخن‌گوی طالبان گفته که این هیات قرار است فردا چهارشنبه (۸جوزا) با شماری از سیاسیون افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو کنند.

مجاهد گفته است: «ملا عبدالغني برادر، شیرمحمد عباس ستانکزی، شهاب الدین دلاور، سید رسول، عبدالسلام حنفي، ملا محمد فاضل، امیرخان متقي، عبداللطیف منصور، قاري دین محمد حنیف، محمد سهیل شاهین، ملا خیرالله خیرخواه، مولوي محمدنبي عمري، ملا نورالله نوري و مولوي محمدحسن اعضای این هیأت‌اند.»

این در حالی است که پیش از این نیز در ماه دلو سال گذشته‌ی خورشیدی، شماری از سیاسیون افغانستان، در نشستی در مسکو، با اعضای طالبان گفت‌وگو کرده بودند.