معترضان هرات: ایران، پاکستان و روسیه از حمایت از طالبان دست بردارند

دانیال دایان
معترضان هرات: ایران، پاکستان و روسیه از حمایت از طالبان دست بردارند

شماری از باشندگان ولایت هرات، در یک تجمع اعتراضی، از کشورهای ایران، پاکستان و روسیه خواستند که حمایت‌شان را از گروه طالبان قطع کنند.

این معترضان، امروز چهارشنبه (۲۹جوزا) در مقابل ساختمان مقام ولایت هرات، برای چندین ساعت دست به تجمع اعتراضی زدند. معترضان، به روزنامه‌ی صبح کابل می‌گویند که ایران از گروه طالبان حمایت می‌کند و باید بی‌درنگ دست از مداخله در امور افغانستان بردارد و به روند صلح افغانستان کمک کند.

مسعود مسلم، فعال مدنی در هرات، می‌گوید که ایران با بهره‌گیری از روابط خود با گروه طالبان، می‌تواند که به جای جنگ افروزی، در روند گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی اقدام کند.

امید ناب، یکی دیگر از معترضان، می‌گوید که ایران تلاش دارد تا مانع پروژه‌های بزرگ اقتصادی در ولایت هرات شود. او می‌افزاید: «ایران در ولایت‌های غربی کشور، با نفوذی که روی گروه طالبان دارد، می‌خواهد که پروژه‌های بزرگ را تخریب کند.»

بند سلما در ولایت هرات، از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی افغانستان محسوب می‌شود. با ساخت این بند از سرازیر شدن آب‌های دریای هریرود به کشور ایران، جلوگیری شده است.

حکومت افغانستان، همچنان در تلاش ساخت بند بخش‌آباد در ولایت فراه است. با ساخت این بند، از سرازیر شدن قسمت زیادی از آب‌های افغانستان به کشور، ایران جلوگیری خواهد شد.

بارها مقام‌های محلی فراه، ایران را به خاطر عدم ساخت بند بخش‌آباد، به حمایت از گروه طالبان متهم کرده‌اند.

این در حالی است که رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل، در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است که این کشور، از سهیم شدن طالبان در قدرت افغانستان حمایت می‌کند. او افزوده است: «حمایت ما، به این معنا نیست که تمام قدرت به دست طالبان باشد. ایران در یک تبانی نزدیک با دولت افغانستان و جریان‌های سیاسی داخلی، از صلح افغانستان حمایت می‌کند.»