منطقه‌ی حسن‌تال ولسوالی بغلان مرکزی در یک معامله‌ی سیاسی سقوط کرد

صبح کابل
منطقه‌ی حسن‌تال ولسوالی بغلان مرکزی در یک معامله‌ی سیاسی سقوط کرد

اعضای شورای ولایتی بغلان، بدتر شدن وضعیت امنیتی این ولایت را نگران کننده خوانده و سقوط منطقه‌ی حسن‌تال در ولسوالی بغلان مرکزی و بیرون شدن ساحات بیشتر را از کنترل دولت در این ولایت، معامله‌ی سیاسی می‌دانند.

صفدر محسنی، رییس شورای ولایتی بغلان، امروز شنبه (۱۱ جوزا) در یک نشست خبری گفت که ۵۰ روستا در ولسوالی بغلان مرکزی، پس از یک معامله‌ی سیاسی، بدون درگیری به دست طالبان سقوط کرده و همچنان روز به روز دامنه‌ی حاکمیت طالبان در حال گسترش است.

آقای محسنی، تغییرات اخیر در رهبری پولیس بغلان را که از سوی وزارت داخله صورت گرفت، ناکام می‌خواند. او می‌گوید که اگر رهبری پولیس بغلان تغییر نکند، ممکن است وضعیت امنیتی بدتر شود.

در همین حال، بسم الله عطاش، عضو شورای ولایتی بغلان نیز مسؤولان محلی و نظامی بغلان را در امر تامین امنیت و آوردن آرامش برای مردم، ناکام می‌خواند و خواهان فرستادن افراد با تجربه در این سمت‌ها از سوی حکومت است.

از سویی هم، سمیع‌الدین ناظر، عضو دیگر شورای ولایتی بغلان، می‌گوید که شب گذشته به دنبال حمله‌ی هراس‌افگنان طالب و نرسیدن نیروهای کمکی به پاسگاه کوچه کمپودر شهر پلخمری، ۹ سرباز پولیس محلی جان باختند.

باشندگان ولایت بغلان نیز از این وضعیت به شدت انتقاد کرده و مقام‌ها را به بی‌کفایتی در تامین امنیت متهم می‌کنند.

جاوید بشارت، سخنگوی فرماندهی پولیس بغلان، می‌گوید که در نبرد دیشب طالبان در منطقه‌ی کوچه کمپودر، شش طالب و سه نظامی جان باخته‌اند و حملات طالبان، پس از چندین ساعت با شکست مواجه شده است.

این درحالی است که فعالان جامعه‌ی مدنی ولایت بغلان نیز، بدتر شدن اوضاع امنیتی در این ولایت را نگران‌کننده می‌دانند.