نبیل: سفرهای استخباراتی نامزدان، افغانستان را به بحران می‌برد

محمد گوهری
نبیل: سفرهای استخباراتی نامزدان، افغانستان را به بحران می‌برد

رحمت‌الله نبیل، تاکید می‌کند که سفرهای خارجی نامزدان ریاست جمهوری، جنبه‌ی استخباراتی دارد و افغانستان را به سوی بحران می‌برد.

رحمت‌الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، امروز یک‌شنبه (۱۲ جوزا) در یک نشست خبری گفت که سفرهای خارجی نامزدان و دید و بازدیدها، به خاطر منافع کلان ملی نیست، بلکه برای کمپاین انتخاباتی است.

او افزود: «سه نفر از دانه‌درشت‌های سیاسی، چندی قبل سفری به ایتالیا داشته‌اند و با مسؤولان استخباراتی پاکستان مجالسی داشته‌اند و وعده‌هایی هم گرفته‌اند. طرفدار سفرهای خارجی نامزدان بدون دلیل موجه نیستم؛ زیرا این سفرها استخباراتی است و افغانستان را به بحران می‌برد. آن‌ها در این سفرها، به خارجی‌ها مراجعه می‌کنند که به قدرت برسند و در بدل وعده‌ی حمایت خارجی، هر نوع امکانات خود را در اختیار آن‌ها می‌گذارند.»

آقای نبیل می‌گوید که رییس جمهور غنی باید به‌خاطر سفرهای اخیر خارجی خود به مردم پاسخ‌گو باشد و نباید از امکانات دولتی در راستای کمپاین‌های انتخاباتی استفاده کند. آقای نبیل علاوه می‌کند که رییس جمهور غنی، از روند صلح، به عنوان کمپاین‌های انتخاباتی استفاده می‌کند.

او می‌افزاید که حکومت کنونی، در کنار سایر کارهای خود، در حال حاضر مصروف مهندسی‌کردن انتخابات پیش رو است. او می‌گوید که ۹۵ درصد از تعیینات اخیر در حکومت، جنبه‌ی کمپاینی دارد و اکثر قراردادهای میلیون دالری، فقط به کسانی داده می‌شود که وعده‌ی حمایت انتخاباتی بدهند.

آقای نبیل گفت: «سند داریم که ۴۰ دفتر کمپاینی در حال حاضر از سوی برخی از نامزدان انتخاباتی که در حکومت‌اند، با پول بیت‌المال آغاز به فعالیت کرده‌اند. پول کریدت کارت، پول استخابارات بیرونی و زد و بندهای انتخاباتی نیز در این دفاتر خرج می‌شود؛ این موضوع باید جدی پیگیری شود.»

به گفته‌ی این نامزد انتخابات، مشارکت زنان به‌عنوان ۵۰ درصد از جمعیت افغانستان در حکومت، یک اصل است؛ اما حکومت کنونی از تعیینات اخیر استفاده‌ی کمپاینی می‌کند.

او تاکید دارد که تمام برنامه‌های داخل ارگ و بعضا قصر سپیدار، جنبه‌ی کمپاینی دارد و با استفاده از امکانات دولتی، تحت هر نامی پول توزیع می‌کنند.

آقای نبیل با تاکید بر این که مداخله‌ی حکومت در کار کمیسیون‌های انتخاباتی فاجعه‌بار است، گفت: «مطمین استم که برگزار نشدن انتخابات شورای ولایتی و شورای ولسوالی، در پی فشار حکومت بالای کمیسیون انتخابات بوده است، چون با برگزاری این انتخابات‌ها، نظارت مردم بر روند انتخابات بیشتر می‌شد.»

او گفت که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، نباید به خاطر ماندن در قدرت و کسب قدرت، کشور خود را به سوی بحران ببرند.

رحمت‌الله نبیل، علاوه کرد که نقطه صفری در خط مرزی افغانستان و پاکستان به جایش مانده؛ اما سیم‌کشی پاکستان تا مرز افغانستان پیش رفته است و اگر معامله‌ای وجود ندارد، چرا حکومت ساکت است؟

آقای نبیل در بخش دیگری از سخنان خود گفت که از تلاش‌های امریکا برای صلح افغانستان استقبال می‌کند؛ اما شیوه‌ی پیش‌برد این مذاکرات توسط واشنگتن، اشتباه است. او تاکید کرد که ایجاد آدرس‌های مختلف برای گفت‌وگوهای صلح، سبب تضعیف نظام در افغانستان می‌شود.

او علاوه کرد که تنها خواست طالبان، ایجاد حکومت «امارت اسلامی» است. او ادامه داد: «این بسیار واضح است، خود را فریب ندهیم. یگانه راه حل سیاسی این است که نباید در روند صلح ما منافع شخصی خود را نسبت به منافع ملی ترجیح دهیم.»

این در حالی است که پیش از این نیز، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرده بودند که رییس جمهور غنی، باید صلاحیت‌های خود را محدود کند و از امکانات دولتی، در راستای کمپاین‌های انتخاباتی استفاده نکند.