نی: حکومت اطمینان بدهد که از آزادی بیان و رسانه‌ها حمایت می‌کند

صبح کابل
نی: حکومت اطمینان بدهد که از آزادی بیان و رسانه‌ها حمایت می‌کند

نی یا نهاد حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان، تاکید کرده است که حکومت وحدت ملی، باید از آنچه در شش روز اخیر برای تامین امنیت خبرنگاران انجام داده است، گزارش بدهد.

نی، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که به تازگی، فهرست شماری از رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی همرسانی می‌شود که گویا گروه طالبان قصد حمله به این رسانه‌ها را دارد.

در اعلامیه آمده است که حکومت وحدت ملی، باید در تامین امنیت رسانه‌ها و مصؤونیت جانی خبرنگاران توجه‌ جدی کرده و اطمینان بدهد که از آزادی بیان و رسانه‌ها حمایت می‌کند.

عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی گفته است که انتطار داریم حکومت بر اساس مسؤولیت قانونی‌اش این اطمینان خاطر را به رسانه‌ها و خبرنگاران بدهد که آنچه در توان دارد، در زمینه‌ی تامین امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران انجام می‌دهد و نمی‌گذارد که آزادی بیان صدمه ببیند.

او افزوده است: «ابتدا از حکومت وحدمت ملی و در قدم دوم از زلمی خلیل‌زاد می‌خواهیم که آزادی بیان که یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای مردم افغانستان است را قربانی گفت‌وگوهای صلح نسازند. آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه‌ها در افغانستان، بدون هیچ قید و شرطی در گفت‌وگوهای صلح به‌عنوان یک ارزش غیرقابل معامله‌ی مردم افغانستان شناخته و مطرح شود.»

این در حالی است که گروه طالبان، چند روز قبل هشدار داده بود که اگر رسانه‌های دیداری و شنیداری افغانستان به تبلیغات منفی خود برضد‌ این گروه پایان ندهند، از سوی آنان هدف قرار خواهند گرفت.

در خبرنامه‌ای که از سوی طالبان به نشر رسید، آمده بود که شماری از رسانه‌ها، تبلیغاتی را نشر می‌کنند که در آن بر ضد این گروه بد و رد گفته می‌شود و مردم را بر ضدشان تحریک می‌کند.

این گروه با تعیین مهلت یک هفته‌ای از تمام رسانه‌ها خواسته‌ بود که دست از این تبلیغات بردارند. «اگر در ظرف یک هفته تمام رادیوهای محلی، (اف ام و غیر اف ام)، تلویزیون‌ها و باقی رسانه‌ها از هم‌چو عمل خود دست‌بردار نشوند، پس این رسانه‌ها به‌عنوان هدف نظامی قرار خواهند گرفت.»

از سویی هم، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان، هشدار گروه طالبان به رسانه‌های افغانستان را محکوم کرده و خواستار لغو آن شده است.

تدامیچی یاماموتو، به تازگی گفته است: «من صریحا این تهدید را محکوم می‌کنم و خواهان لغو آن استم؛ زیرا کلمات هرگز نباید با خشونت پاسخ داده شوند. تنها چالش قابل قبول در مقابل کلمات، ارائه‌ی استدلال بهتر است.»