نی: وضع محدودیت به معنی خفه کردن گلوی آزادی بیان است

محمد گوهری
نی: وضع محدودیت به معنی خفه کردن گلوی آزادی بیان است

دفتر نی یا حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان، تاکید کرده است که وضع محدویت و تعیین و تکلیف کردن به خبرنگار و رسانه، به معنی خفه کردن گلوی آزادی بیان است.

عرفان برزگر، خبرنگار در ولایت تخار، گفته است که از سوی حشمت مسلم، فرمانده‌ی پولیس ولایت تخار، تهدید شده است. آقای برزگر، افزوده است: «فرمانده‌ی پولیس تخار من و یک خبرنگار دیگر را به دفتر کار خود طلب کرد و در نشستی با حضور شماری از منسوبان پولیس، به ما گفت که از این پس باید به نیروهای امنیتی شهید خطاب کنید.»

این خبرنگار گفته است: «فرمانده‌ی پولیس تخار به من گفت که نباید هر روز از چالش‌های امنیتی گزارش‌دهی کنید. تصاویر سوخته‌ی امان‌الله‌ خان در شهر تالقان را نباید نشر می‌کردید. از نشر اخباری که نشان می‌دهند طالبان به شماری از مناطق نفوذ کرده‌اند بپرهیزید.»

آقای برزگر می‌‎گوید که فرمانده‌ی پولیس تخار، همچنان هشدار داده که اگر از تدابیر ذکر شده تخطی کنید، برای‌تان پرونده ساخته شده و زندانی خواهید شد.

در همین حال، نی، با نشر اعلامیه‌ای، این گفته‌های فرمانده‌ی پولیس ولایت تخار را نقض صریح قانون حق دسترسی به اطلاعات خوانده است. نی تاکید کرده که وضع محدودیت بر نشر هرگونه خبری، در واقع نقض صریح قانون حق دسترسی به اطلاعات است و خبرنگاران و مردم نباید از این حق محروم شوند.

این نهاد، از وزارت داخله‌ خواسته که در مورد گفته‌های فرمانده‌ی پولیس ولایت تخار، وضاحت دهد و مشخص کند که آنچه این فرمانده گفته دیدگاه رسمی وزارت داخله است یا خیر. در اعلامیه آمده است: «اگر پاسخ منفی‌ست، این وزارت باید به فرمانده‌ی پولیس تخار گوش‌زد کند که هیچ فردی در هیچ مقامی نمی‌تواند پا را فراتر از قانون بگذارد.»